Afinitats electives

Afinitats electives

En el context de l’Any Internacional de la Química, Mètode ha dedicat el seu número de primavera a analitzar l’evolució d’aquesta disciplina i la seua percepció per part del públic general. A través del monogràfic central Afinitats electives –títol inspirat en la novel·la de Goethe–, els coordinadors Antonio García Belmar i José Ramón Bertomeu Sánchez ens ofereixen diferents punts de vista sobre la revolució química, la figura de Lavoisier i la percepció social de la química.

«En el context de l’Any Internacional de la Química, Mètode ha dedicat el seu número de primavera a analitzar l’evolució d’aquesta disciplina i la seua percepció per part del públic general»

En aquest sentit, Bernadette Bensaude-Vincent, catedràtica de la Universitat de la Sorbona de París, assegura en l’entrevista que ofereix el monogràfic que «la química té el trist privilegi de ser la ciència que més por produeix» i en aquest sentit pensa que «són els químics acadèmics i industrials els que s’han de preguntar per les seues pròpies pràctiques i afrontar de manera clara els reptes ambientals a què s’enfronta la química, en lloc d’acceptar a contracor les imposicions de la societat».

Un monogràfic que ha comptat amb la col·laboració dels artistes Uiso Alemany i Eugènia Balcells, que han completat amb la seua mirada artística els diferents articles del monogràfic.

© C. Santana

L’escriptor Pep Coll ens ofereix un interessant article on fa un recorregut pels diferents secrets i llegendes que es conten sobre els Pirineus.
En la imatge, la vall d’Arròs, dins de la vall d’Aran als Pirineus catalans.

El número de primavera de Mètode es completa amb diferents articles d’actualitat i entrevistes, on no s’ha deixat de banda la commemoració de l’Any Internacional de la Química. És el cas de l’article d’opinió del rector de la Universitat de València, Esteban Morcillo, que ens parla de la situació de l’ensenyament de la química i de la recerca en aquesta disciplina. Segons el rector Morcillo, «avui la química és una esplèndida realitat» i és més necessari que mai «generar orgull institucional i reconeixement social, interès vocacional en els més joves i confiança en la creativitat de la química per al nostre futur».

Uiso Alemany. Sèrie «Químic entotsolat». 2010. Tècnica mixta. 27×35 cm.

El nou número de Mètode inclou una extensa entrevista amb el vicerector d’investigació, Pedro Carrasco, segons el qual: «Tot és química!». En l’entrevista, realitzada per director de Mètode, Martí Domínguez, Pedro Carrasco assegura que li agradaria que «l’any de la química servira per a mostrar la història d’aquesta assignatura a la Universitat de València, i les noves línies de recerca, des de les nanotecnologies fins a les ciències dels materials i la bioquímica».

El número es completa amb altres entrevistes, com la realitzada al catedràtic de Periodisme, Carlos Elías, on repassa el seu punt de vista sobre la divulgació de la ciència; i articles com el dedicat a la relació entre màgia i natura a les muntanyes dels Pirineus, a càrrec de l’escriptor Pep Coll, que ens ofereix un interessant recorregut a través de les llegendes d’aquesta serralada mítica.

En aquest número també s’analitza el paper que va jugar Lavoisier en la revolució química. Jacques-Louis David. Antoine-Laurent Lavoisier i la seua esposa, 1788. Oli sobre llenç, 194,6×259,7 cm. / © The Metropolitan Museum of Art, Nova York

A més, dins de les seues seccions habituals, Mètode inaugura en aquest número un nou apartat per mà del tècnic agrícola Josep Roselló. «L’hort de Roselló» ens invita a redescobrir la tradició de cultivar els nostres propis aliments i a més fer-ho d’una forma ecològica i recuperant les antigues varietats de cultiu.

Un nou número de Mètode replet de ciència i multitud d’articles per descobrir.

© Mètode, 2011. En el monogràfic dedicat a la química, Mètode ha comptat amb la col·laboració de dos artistes de gran trajectòria i projecció. El pintor Uiso Alemany ens proposa una sèrie de rostres de químics «entotsolats», mentre que Eugènia Balcells ens acosta alguns dels seus muntatges i instal·lacions multimèdia on ha explotat diferents relacions entre ciència i art.

© Mètode 2011