Apostar per la salut

Una bona comunicació en salut, cada dia més necessària

Imatge de la portada: comunicar la salut
Lucía Sapiña

La periodista Lucía Sapiña va ser l’encarregada de coordinar el número 88 de la revista Mètode. Foto: Isabel Vicent.

Pocs temes importen tant com la pròpia salut i la dels éssers estimats. El benestar i la possibilitat de dur a terme una vida plena formen part dels anhels legítims de les persones. Conèixer i disposar de les eines necessàries, tant per a mantenir la salut com per a gestionar les etapes de malaltia, resulta indispensable.

Cal tenir en compte que els conceptes de salut i de malaltia han variat i varien al llarg del temps atenent factors diversos com el context cultural i polític, l’estat de la investigació i el coneixement mèdic, la capacitat dels propis pacients per reivindicar-se protagonistes… I en aquest sentit, la comunicació té un paper fonamental.

Per aquest motiu vam dedicar un número de Mètode a reflexionar sobre la comunicació en la salut. Un monogràfic on conèixer de primera mà quins són els reptes de la Health communication, de la comunicació per a la salut: com s’articulen les campanyes de promoció de salut públiques, quina funció tenen els mitjans de comunicació a l’hora de promoure hàbits saludables, si hi ha malalties més estigmatitzades socialment que altres, com (no) ha de ser la gestió d’una crisi sanitària i quin protagonisme tenen les xarxes socials en la creació de grups amb interessos compartits en temes de salut.

Qüestions com les vacunes, la proliferació de productes «miraculosos» per a tot tipus de dolències i de dietes basades en mites o el descrèdit en certs àmbits de la medicina basada en l’evidència –per posar només alguns exemples– plantegen no pocs reptes comunicatius. La ciutadania, més activa que mai, consumeix, transmet i crea continguts sobre salut. Internet, a més, permet una circulació molt més ràpida dels coneixements però també de la desinformació. Els casos recents d’estafa per part d’un fals malalt així com la manipulació d’una pacient menor d’edat en benefici dels seus pares haurien de servir per recordar-nos la responsabilitat, entre d’altres, dels mitjans de comunicació, que han de disposar d’uns criteris clars per no caure en l’amplificació d’aquests enganys. La informació arriba més fragmentada que mai. I més que mai també cal oferir eines i guies que ens ajuden a anar de la mà com a societat en assumptes tan importants.

Communicating health

Una bona comunicació és fonamental en la promoció i manteniment de la salut, tant individual com col·lectiva. Malgrat la gran quantitat d’informació accessible que hi ha actualment, encara persisteixen concepcions errònies en temes fonamentals com les vacunes o la prevenció i el tractament de determinades malalties greus i cròniques com el càncer o la sida.

© Mètode 2017

Observatori de les Dues Cultures, revista Mètode.

Llicenciada en Periodisme per la Universitat Autònoma de Barcelona i Màster en Història de la Ciència i Comunicació Científica per la Universitat de València. És membre de l’Observatori de les dues cultures, grup d’investigació pluridisciplinari de la Universitat de València que analitza les relacions entre periodisme i ciència. Actualment, la seua recerca se centra en la comunicació del càncer, tant en la premsa com en les xarxes socials.