Dones i ciència: Les claus de la igualtat

© Mètode

La creixent incorporació de la dona a l’àmbit públic i laboral en els últims anys ha normalitzat la presència femenina a la universitat i als centres científics. No obstant, els càrrecs més prestigiosos i millor remunerats encara continuen sent territori masculí. Aquestes són les principals conclusions que extrauen els autors del monogràfic Dones i ciència: Les claus de la igualtat, que publica la revista Mètode en el seu número d’hivern.

«Des d’un univers femení construït al voltant de la maternitat, la dona ha anat ampliant i omplint espais, fent realitat la conquesta d’uns drets i uns rols socials que han anat estenent-se a la condició humana sense distinció de sexes», assegura el coordinador del número, el catedràtic d’Història de la Ciència Josep Lluís Barona.

La igualtat real, però, encara està lluny d’aconseguir-se. «Avui la universitat i el món professional són habitats per dones, però cal preguntar-se si és efectiva la igualtat de drets i d’oportunitats en tots els dominis de la ciència i la tecnologia», es planteja el professor Barona.

El monogràfic pretén mostrar una mirada plural, des de la història, l’antropologia, les ciències socials i la ciència actual, i compta amb articles de Josep Lluís Barona, Anette Mülberger, Maribel Blázquez Rodríguez i Mª Jesús Montes Muñoz, Mònica Bolufer i Anna Lluch.

Entrevista a Peter Higgs

El número 76 de la revista es completa amb una sèrie d’articles que repassen qüestions d’actualitat com les conseqüències dels grans incendis d’aquest estiu, el desgel del pol nord o el descobriment del bosó de Higgs, amb una entrevista amb el físic Peter Higgs on ens explica les seues principals reflexions després del descobriment de la partícula que va postular fa quasi cinquanta anys.

Així mateix, el director del diari Levante, Bernat Clarí,ens parla de les relacions entre la premsa i els científics; recordem el llegat de Carl Faust, i entrevistem el sociòleg francès Michel Maffesoli.

© Mètode 2013.