El camí cap a la igualtat en ciència

Dia Internacional de la Xiqueta i la Dona en la ciència

L’11 de febrer es commemora el Dia Internacional de la Dona i la Xiqueta en la Ciència amb l’objectiu de visibilitzar el talent femení i promoure la igualtat en els àmbits científic i tecnològic. Per aquest motiu, Mètode organitza aquest dijous una taula redona  sobre els mites i els prejudicis que encara persisteixen i contribueixen a mantenir la desigualtat cap a la dona en el món de la ciència. L’acte tindrà lloc dins del cicle «Dones i ciència» que proposa, per tercer any consecutiu, el Jardí Botànic de la Universitat de València.

Un estudi realitzat en 2017 per l’Observatori de les Dues Cultures de la Universitat de València assenyalava la diferència entre homes i dones en les imatges que acompanyen les informacions científiques en els principals diaris espanyols. Així, mentre els investigadors acostumen a aparèixer com a protagonistes, les imatges de dones investigadores sovint són emprades com a recurs sense relació amb el contingut de la notícia.

Mètode ha publicat diverses reflexions sobre els estereotips que les dones pateixen en ciència com l’entrevista a Angela Saini, periodista científica i autora del llibre Inferior (2017) on fa un recorregut per la manera com ha entès la ciència les diferències entre dones i homes a través de diverses disciplines: neurociència, medicina, antropologia i biologia evolutiva. Igualment, l’article «Feminisme i ciència», d’Andreu Ballús i Marta Roqueta, ha destacat com des del pensament feminista s’han analitzat qüestions com quines veus han estat excloses de la producció acadèmica i quines implicacions ha tingut això, o com determinats discursos científics han servit per a reforçar jerarquies racials i de gènere.

Mètode ha dedicat també dos números monogràfics a l’anàlisi de la bretxa de gènere en ciència i a la necessitat de millorar per a aconseguir la igualtat. El primer, Dones i Ciència (2012) va comptar amb la coordinació de Josep Lluís Barona, catedràtic d’Història de la ciència de la Universitat de València, i la col·laboració de l’artista valenciana Carmen Calvo. El segon, SheScience (2016) va ser coordinat per Capitolina Díaz, catedràtica de Sociologia de la Universitat de València i antiga presidenta de l’Associació de Dones Investigadores i Tecnòlogues (AMIT) i il·lustrat per l’artista Paula Bonet.