Entrevista a Giuseppe Smorto
«Els diaris digitals obliguen els periodistes a treballar en temps real amb materials multimèdia i un nombre interminable de fonts»
Director de Repubblica.it
Mètode | ||
El periodista Giuseppe Smorto dirigeix, des de 2003, el lloc web del periòdic italià La Repubblica, un dels més llegits al país i un referent a Europa, i s’ha dedicat a aquesta empresa des de fa més de tres dècades. Per tant, Smorto és un testimoni privilegiat de la transició del paper a l’entorn digital. Repubblica.it fou, de fet, la primera web de notícies d’Itàlia. Hui en dia, i tal i com destaca Smorto, tenen més de 2,3 milions de fans en Facebook i 1,8 milions de seguidors a Twitter. Amb ell parlem sobre els reptes als que s’enfronta la premsa digital i sobre el futur del periodisme mediambiental en el paradigma de la web 2.0 i 3.0. La secció de «Medi Ambient» de l’edició digital de La Repubblica és una de les millors d’Europa. Per què apostaren tan fort per aquest model? En la seua edició en paper, l’ecologia i la sostenibilitat són igual d’importants? Com ha canviat Internet el seu paper com a intermediari de notícies sobre el medi ambient? És del parer que la immediatesa digital representa un risc per a la premsa de qualitat. Què recomana per a mantindre un nivell correcte en els continguts? |
«L’edició digital té més espai, hi ha més formes d’editar, d’escriure i de contar històries» «Treballem en “està passant”, pel que el periòdic tracta d’entendre i transmetre per què va passar» |
|
Mètode |
«Vull que els meus periodistes estiguen sempre connectats a les xarxes socials per a entendre què està passant al món, quin són els principals problemes» |
|
Continuant amb aquesta idea, des del seu punt de vista, els blogs podrien substituir el treball periodístic en la sala de premsa? Què els demana als seus periodistes en relació a les xarxes socials com ara Twitter? Per a vostè, quin és el paper principal dels periodistes mediambientals? Històricament, el desenvolupament del periodisme mediambiental ha estat limitat pels interessos econòmics. De fet, els lobbies de la publicitat no són molt ecològics. Reben habitualment patrocinis de companyies energètiques o petrolieres? The Guardian ha posat en marxa una gran campanya, «Keep it in the ground», per a combatre el canvi climàtic. Han promogut vostès alguna acció mediambiental en Itàlia des del periòdic? Quin és, en la seua opinió, el futur del periodisme mediambiental en el paradigma digital? Maria Josep Picó. Periodista. Càtedra de Divulgació de la Ciència de la Universitat de València. |
Mètode
«Els periodistes haurien de donar als lectors els instruments necessaris per a entendre les notícies sense tenir que “traduir-les”» |