Mètode publica ‘Cròniques de l’ADN’ de Pere Puigdomènech

Recull de les columnes de l’autor publicades a El Periódico de Catalunya al llarg d’una dècada

Cròniques de l'ADN - Pere Puigdomènech

El mes de setembre del 2020 porta una novetat editorial de la revista Mètode: es tracta de Cròniques de l’ADN, recopilació dels articles escrits pel científic català Pere Puigdomènech al llarg de deu anys en El Periódico de Catalunya. Puigdomènech, professor d’investigació del Centre de Recerca en Agrigenòmica (CSIC-IRTA-UAB-UB) de Cerdanyola (Catalunya), és un dels perfils científics clau de l’Estat espanyol i compta amb una llarga trajectòria en la divulgació de la ciència, de la qual aquesta obra és testimoni. Va coordinar, a més, l’edició del número 100 de Mètode, «Els reptes de la ciència», publicat en febrer del 2019 i que marcava una important fita en la història de la revista.

L’any 2008, Puigdomènech iniciava una secció setmanal al Periódico, titulada «L’ADN de la setmana», de forma coincident a un període en què es treballava de manera incessant per a refinar i abaratir les tècniques de seqüenciació de l’ADN; tota una cursa científica en què aquesta columna es va concentrar especialment. A partir del 2010, naix també al Periódico un nou espai de divulgació anomenat «Els dissabtes, ciència»; aquí, alternant-se amb altres signatures com les de Manel Esteller, Jorge Wagensberg o Salvador Macip, Pere Puigdomènech hi participa amb una sèrie de columnes més llargues i orientades a reflexionar sobre diversos aspectes de la recerca científica, des del seu finançament a la necessitat de renovar-hi estructures i organismes.

«Al llarg dels seus deu anys de publicació, les columnes de Pere Puigdomènech van relatar fidelment totes les novetats del món científic»

Al llarg dels seus deu anys de publicació, les columnes de Pere Puigdomènech van relatar fidelment totes les novetats del món científic, especialment del camp de la genòmica: de tots els genomes de diferents espècies que s’aconseguia seqüenciar; dels reptes, les polèmiques i els nous camins que han anat dibuixant-se segons les eines de seqüenciació i edició genòmica han anat avançant. Així, les qüestions relacionades amb el genoma humà, així com d’animals i plantes, protagonitzen les dues primeres parts d’aquesta obra. Les cinc parts restants naveguen per altres temes de gran interès com són l’alimentació, el medi ambient, les noves idees de la ciència, les relacions entre la ciència i l’ètica, i també entre la ciència i la política. Cadascuna de les parts presenta una selecció de columnes provinents tant de «L’ADN de la setmana» com de «Els dissabtes, ciència», en ordre cronològic. En moltes d’aquestes, lectors i lectores trobaran enllaços als articles científics que n’inspiren el tema principal. L’obra, a més, compta amb il·lustracions de Xavier Sepúlveda i un pròleg a càrrec del periodista Antonio Madridejos.

Cròniques de l’ADN, per tant, ofereix una magnífica panoràmica d’una dècada clau en la recerca científica, a través d’una veu experta, enriquidora i oberta com és la de Pere Puigdomènech.

Us oferim un avançament editorial amb la publicació de tres de les columnes incloses en aquest recull:

eMètode, nova col·lecció de publicacions en format digital

Amb Cròniques de l’ADN, la revista Mètode enceta una nova col·lecció de publicacions que s’uneix a la de «Monografies Mètode». eMètode aposta per l’edició en format digital i d’accés lliure, com a nova estratègia de difusió de materials de divulgació científica de qualitat. Les obres d’aquesta col·lecció podran descarregar-se a través de la web de la revista de forma completament gratuïta en format de publicació electrònica (.epub). Entre d’altes avantatges, aquest format permet navegar pels continguts de forma distinta a l’habitual, amb enllaços externs, interns, etc., que n’augmenten la riquesa com a material de consulta.

eMètode està concebuda com una eina per a donar difusió a una versió divulgativa de materials com tesis, investigacions, recopilacions d’articles, etc., en català. Així, la col·lecció està oberta noves propostes que ens podeu fer arribar a través de [email protected]. L’equip editorial avaluarà la vostra proposta i, en cas de ser seleccionada, concretaria les passes següents per a la seua publicació. Per a qualsevol dubte al respecte, escriviu-nos al mateix correu: [email protected].