Què són les ones gravitacionals?

ones gravitacionals

Les col·laboracions internacionals Virgo, LIGO i KAGRA han anunciat la primera observació directa d’un sistema binari format per un forat negre i una estrella de neutrons. Es tracta d’un fenomen completament nou, ja que les ones gravitacionals detectades fins ara havien estat generades per sistemes binaris formats per dos forats negres o per dos estrelles de neutrons. El descobriment proporciona noves perspectives sobre els mecanismes complexos que podrien haver generat aquests esdeveniments tan extrems i rars, i, juntament amb les deteccions anteriors de Virgo i LIGO, comencen a llançar llum sobre un paisatge còsmic encara inexplorat. «L’anunci posa de nou de manifest l’enorme potencial per al descobriment de l’Astronomia d’Ones Gravitatòries», apunta José Antonio Font, investigador de la Universitat de València en la col·laboració Virgo, que ha participat en el descobriment. Però, què són les ones gravitacionals?

Les ones gravitacionals

L’11 de febrer de 2016 es va realitzar l’anunci de la primera detecció d’ones gravitacionals, que havien tingut lloc uns mesos abans. El setembre de 2015, l’Observatori LIGO detectava el senyal provenia de la col·lisió de dos forats negres que havia tingut lloc 1.300 milions abans. El descobriment obria tota una nova via per a investigar l’univers, i en 2017 Rainer Weiss, Barry C. Barish i Kip S. Thorne eren guardonats amb el Premi Nobel de Física per la seua contribució a l’observació de les ones gravitacionals.

Amb motiu de la concessió del Premi Nobel, l’investigador José Antonio Font ens va explicar en el Canal Mètode TV què són les ones gravitacionals, i ens va parlar sobre la importància d’aquest descobriment, que ara ha donat peu a la detecció d’aquest sistema «combinat».