Editorial núm. 87

«Què és la vida? Com han aparegut els éssers vius que ens envolten? La resposta a aquestes preguntes constitueix un dels problemes més grans de les ciències naturals. Conscientment o inconscientment, tots els homes, siga quin siga el seu nivell de desenvolupament, es plantegen aquestes preguntes i, mal o bé, hi donen una resposta. Sense respondre aquestes preguntes, no pot haver-hi cap concepció del món, ni tan sols la més primitiva.» La cita és d’Aleksandr Oparin, al seu text fundacional L’origen de la vida sobre la Terra (1936). En aquest nou monogràfic de la revista Mètode, coordinat per Juli Peretó i Antonio Lazcano, hem intentat respondre a aquestes preguntes que planteja Oparin amb articles de científics provinents de diferents disciplines. Sandra Pizzarello busca l’origen de la vida en la cosmoquímica, i se centra en l’estudi dels asteroides i els seus meteorits. Per la seua banda, Athena Coustenis ens parla de Tità, el major satèl·lit de Saturn, com a laboratori per a estudiar la Terra primitiva. Antonio Lazcano ens presenta el concepte d’«un món d’RNA», que seria clau en l’evolució primerenca de la vida i fins i tot en l’origen d’aquesta. Dels experiments de Stanley Miller i el naixement de la química prebiòtica, ens en parla Jeffrey Bada. Kepa Ruiz-Mirazo i Álvaro Moreno proposen un canvi de perspectiva respecte dels mecanismes de l’evolució darwiniana. El cenancestre, l’últim ancestre comú de tots els éssers vius, és el protagonista de l’article d’Arturo Becerra i Luis Delaye. Tanca el monogràfic una entrevista a John Sutherland, investigador del Laboratori de Biologia Molecular al Medical Research Council. I tot això, acompanyat de les potents obres de l’artista valenciana Rebeca Plana, on amb la seua pulsió pictòrica reflexiona sobre aquesta qüestió de l’aparició de la vida sobre la Terra.

En aquest número també s’hi parla de les causes i els efectes del canvi climàtic, amb una perspectiva més global, per part de Josep Calbó, i una altra de més singular, centrada en la flora del territori valencià, a mans d’Emili Laguna i Pedro Pablo Ferrer Gallego. La relació entre ciència i sèries de televisió també té un lloc especial en les nostres pàgines, amb un article de Toni Pou i l’entrevista a David Saltzberg, assessor científic de la popular sèrie The Big Bang Theory. Pau Carazo i David Martínez ens expliquen el sorprenent cas dels pugons que es fan passar per formigues. I amb Adolf Tobeña recordem Oliver Sacks, recentment desaparegut: una fita en la divulgació del pensament científic que trobarem molt a faltar.

Martí Domínguez. Director de Mètode.
© Mètode 87, Tardor 2015.