Editorial núm. 103

El paleontòleg Jordi Agustí va comparar la vida amb una partida d’escacs. La partida sempre és nova i alhora sempre és la mateixa, i és el que origina aquella extraordinària diversitat biològica. I en aquest número de Mètode, coordinat per Pau Carazo, biòleg evolutiu, aquesta metàfora del joc de la vida pren plena significació, amb l’exposició de casos profundament cridaners per als estudis de la biologia evolutiva. Com ara les estratègies reproductives dels rotífers (microinvertebrats planctònics que habiten fonamentalment llacunes i presenten una resiliència sorprenent a la variabilitat ambiental); la inesperada biodiversitat que avui podem trobar a la Zona d’Exclusió de Txernòbil, 33 anys després del pitjor accident nuclear de la història; les estratègies d’animals grans o longeus (o ambdues coses) per a no patir càncer quan tot en la seua fisiologia, en principi, hauria de provocar el contrari, i, per últim, el preocupant cas de l’augment dels mecanismes de resistència dels bacteris, un exemple fascinant d’adaptació evolutiva que ens pot eixir molt car als organismes que comptem amb els antibiòtics per a superar certes malalties.

Aquests escenaris concrets van acompanyats també d’una panoràmica del futur de la biodiversitat al planeta Terra, que s’albira ben magre si no prenem mesures per a pal·liar-lo. Es tracta d’un número de Mètode captivador, per les extraordinàries estratègies dels éssers vius per a sobreviure. I tot això amanit amb les obres del pintor Monjalés, un dels artistes més importants de la seua generació, antic membre del mític Grup Parpalló, i que ha realitzat ex professo  aquestes propostes d’il·lustracions per a la revista. En definitiva, un número divers i apassionant, ple de suggeriments, amb articles inicials dedicats al canvi climàtic o a la celebració dels cinquanta anys de l’arribada a la Lluna, a través d’ un recorregut de l’impacte del nostre satèl·lit en la literatura. I amb els nostres col·laboradors habituals, entre els quals cal donar la benvinguda al fotògraf de la natura Roberto García-Roa i a la seua nova secció Focus verd.