«Es el mejor. La ciencia lo dijo y yo no miento”. Justament, durant aquells anys es debatia la controvèrsia científica del llibre de Darwin L’origen de les espècies. Hi ha qui diu que la cara del mico té les faccions de l’amo, inclús que és el retrat d’un dels empresaris de la competència.»
Juli Capella, Made in Spain. 101 iconos del diseño español (2008).
«Es el mejor. La ciencia lo dijo y yo no miento» es pot llegir a l’etiqueta de l’Anís del Mono. És una declaració escrita que porta el mateix simi, que sembla que és una caricatura de Charles Darwin. D’aquesta manera, el màxim representant de la ciència del segle xix dóna fe de la qualitat d’aquell anís («es el mejor»), i que aquesta asserció està comprovada científicament («la ciencia lo dijo»). D’alguna manera, aquesta famosa llegenda de l’Anís del Mono resumeix el motiu d’aquest nou número de Mètode, coordinat per Matiana González i Àlvar Martínez: l’ús de la ciència per la publicitat i també pels diferents estaments del poder. La ciència és vista com una garantia d’equanimitat, i sovint s’exageren les qualitats d’un producte testat d’una manera científica. De vegades són els mateixos científics els qui aprofiten la credibilitat del seu mètode; en altres ocasions són els publicistes o especialistes en màrqueting els qui desorbiten el contingut «científic» del seu producte. En aquest nou número de Mètode també comptem amb dos documents suggeridors, un de dedicat al magraner i l’altre a una forma de pesca ancestral que encara sobrevivia fins fa poc a la comarca de la Marina, com també amb una interessant entrevista dedicada al premi Nobel Roy J. Glauber. Tot amb tot, un nou número d’aquesta revista que ha estat proposada com a publicació científica de referència de la Xarxa Lluís Vives d’Universitats. Gosaré fer campanya i dir que Mètode és la millor? Que la ciència no menteix?… Ah, ja m’enteneu.
Martí Domínguez. Director de Mètode.
© Mètode 59, Tardor 2008.