Editorial núm. 98

La vida és present en tots els racons del nostre planeta. La diversitat és canviant, en el temps i en l’espai, però hi és. A escala microscòpica o en els grans mamífers. A la selva amazònica i al gel de l’Antàrtida. Al desert del Sàhara i als fons marins del Mediterrani. Entendre com funciona aquesta biodiversitat, com depenen uns elements dels altres i com l’afecten els canvis és essencial per prendre decisions sobre la gestió de la conservació.

La presència humana sempre ha tingut conseqüències en l’entorn natural. Les nostres activitats –la caça, l’agricultura…– han modificat i adaptat el medi, i evidentment han tingut impacte en la diversitat ecològica. Però des de la revolució industrial els canvis s’han accelerat i els efectes de la nostra presència han crescut exponencialment. Uns efectes que han dut a encunyar un nou terme per a definir una nova era, l’antropocè, com a símbol del nostre impacte en la Terra. La contaminació de l’aire, la presència de plàstics als oceans, l’ús de químics en l’agricultura, la superpoblació, l’augment de CO2 en l’atmosfera, la construcció d’infraestructures… totes les petjades que anem deixant al planeta tenen conseqüències directes o indirectes en la diversitat d’espècies que ens envolten i els entorns que habiten.

Per tot això es fa més necessari que mai reflexionar sobre el concepte mateix de biodiversitat, què és i què implica. Les pàgines d’aquest monogràfic, coordinat pel professor Francesc Mesquita-Joanes, deixen en evidència la importància de l’empremta humana en la biodiversitat del planeta, però també ens fan plantejar-nos quin ha de ser el nostre paper en la conservació del medi natural. Com quantifiquem la diversitat ecològica d’un espai determinat? Quins aspectes són més importants? De què depèn la nostra percepció dels ecosistemes i de les espècies presents? Un número per a pensar i reflexionar sobre la biodiversitat, un concepte «dinàmic», i que compta amb la col·laboració de l’artista Nuria Rodríguez, que ens ofereix una altra mirada sobre la diversitat, no només l’ecològica, del nostre entorn més pròxim.

Un número de Mètode que es completa amb una conversa de la professora Paula Casal amb el biòleg evolutiu Robert Trivers i una entrevista amb el director de la revista científica Public Understanding of Science, Massimiano Bucchi. Tot acompanyat d’articles en profunditat i de les seccions dels nostres col·laboradors habituals. Un número divers de Mètode que, com de costum, no és sinó un elogi a la ciència.