Editorial número 106

Menjar i interacció social han anat sempre de la mà. Molts dels grans esdeveniments de la vida els celebrem a través dels àpats. També les diverses ingestes regulen el nostre dia a dia. El menjar no és només una necessitat vital sinó també una activitat a través de la qual ens relacionem amb els altres. I, tanmateix, els hàbits alimentaris són quelcom canviant, que està sotmès a la nova informació disponible, però també a modes i a les circumstàncies del context. Així ho hem vist, per exemple, durant el confinament per la crisi sanitària del coronavirus. Un estudi recent ha mostrat que, en aquesta etapa, s’ha detectat un augment en el consum de snacks i aliments ultraprocessats en aquelles persones que presentaven un estat d’ànim més baix. Però, d’altra banda, també hem vist que en aquesta etapa d’emergència sanitària s’ha incrementat el temps invertit a cuinar o a aprendre a elaborar determinats menjars.

En les darreres dècades s’han multiplicat els esforços per oferir una informació fiable sobre alimentació saludable. Però, d’igual manera, juntament amb els consells alimentaris basats en l’evidència, trobem missatges sense cap tipus de fonament científic que gaudeixen d’un ampli ressò a través dels mitjans socials. Les campanyes i recursos destinats a conscienciar sobre la importància de seguir una alimentació saludable no han evitat l’augment de problemes com la desnutrició i l’obesitat que estan relacionats amb un major risc de patir diverses malalties no transmissibles. En la majoria dels països més desenvolupats l’escassesa patida per moltes persones de les generacions anteriors ha donat pas a l’opulència en un context marcat per una producció i distribució que sovint passa per determinades empreses transnacionals. Com diu l’antropòleg Marvin Harris, a qui hem homenatjat amb el títol d’aquest número: «en un grau cada vegada major, el que és bo per a menjar és allò que és bo per a vendre». Per això, ens aconsella: «Per a menjar millor hem de saber més sobre les causes i conseqüències pràctiques dels nostres mudables hàbits alimentaris. Hem de saber més sobre l’aspecte nutritiu dels aliments i hem de saber més sobre el seu aspecte lucratiu.» Aquest monogràfic respon a aquesta idea de saber-ne més, d’ajudar a entendre millor les relacions entre societat, alimentació i salut.

© Mètode 2020 - 106. Bo per a menjar - Volum 3 (2020)