El llenguatge de l’art fotogràfic

96b-74

Ara fa un any vàrem titular aquesta columna Instants de natura en record de la recentment finalitzada secció de Mètode que portava aquest nom. I és que resultava adequat per al llibre que comentàvem, El fotógrafo en la naturaleza, l’obra fonamental de la bibliografia que podria haver tingut aquella secció. Doncs bé, ara podríem repetir moltes de les reflexions que fèiem aleshores amb Composición en fotografía: no solament dóna gust llegir el llibre, sinó també mirar-lo, donat que és ple d’imatges suggerents, de gran qualitat i, òbviament, d’una composició molt acurada. Precisament, en aquella ressenya destacàvem el capítol de Composició, indicant que era un tema tan important per a l’autor alacantí que li dedicaria un llibre sencer. I doncs, aquí el tenim.

Davant la complexitat de l’obra, només podrem fer una pinzellada superficial perquè us feu una idea del contingut. S’estructura en vuit parts ordenades de manera ben lògica: la percepció, els elements, la llum, la comunicació visual, la composició en fotografia, l’evolució, la pràctica i l’estil. 

De fet, la major part del llibre no parla de fotografia, sinó de la imatge en general, ja que podríem dir que es tracta d’un tema «universal». No de bades moltes de les coses que aprendrem van ser formulades per a les arts plàstiques tradicionals (pintura, escultura…) entre altres coses perquè ho foren quan encara no s’havia inventat la fotografia. Ara bé, evidentment tot el que diu es pot aplicar a la fotografia, i ell ho fa amb nombrosos exemples.

Prepareu-vos per a una pluja d’idees i conceptes: perspectiva, equilibri, forma, textura, contrast, relació espacial, contorn, els elements de l’escena, la regla dels terços, la proporció àuria, la sèrie de Fibonacci… Per tant, m’atreveixo a dir que fins els més introduïts aprendran força. 

També trobarem uns requadres on van explicant breument les diferents escoles i tendències que han anat apareixent en la història de l’art. Es diu que ja tot està inventat (nihil novum sub sole); potser sí, però el problema és que ho desconeixem. Amb aquest llibre sortirem de la ignorància. Finalment, el propi autor ens anima a no quedar-nos en el que ell diu, sinó a experimentar i evolucionar.

En resum, el lector comprendrà no solament la composició, sinó també la transmissió del missatge visual, de manera que aprendrà a identificar les fotografies genials i a entendre per què ho són. L’obra ha quedat «rodona»: feta amb molta erudició, és completa i profunda, però alhora didàctica. No podíem esperar altra cosa si tenim en compte que José B. Ruiz és professor, fotògraf i «només» ha escrit disset llibres.

Com li passa sovint, es converteix en un clàssic de consulta obligatòria per a tothom que vulgui conèixer el llenguatge de l’art fotogràfic. Voldríem vaticinar el seu èxit, però no és possible; només el podem constatar, ja que la primera edició es va esgotar l’endemà de sortir! Per això, curiosament, quan qui subscriu va presentar el llibre a Barcelona ho va haver de fer amb un exemplar de la segona edició!

Albert Masó. Biòleg, professor i fotògraf de natura (Barcelona).
© Mètode 74, Estiu 2012.

 

 

 Composición en fotografia. El lenguaje del arte, per José Benito Ruiz, editat per l’autor <http://www.josebruiz.com> (Alacant, 2011. 320 pàgines).
© Mètode 2012 - 74. La cala encantada - Estiu 2012

Doctor en Ecologia i Evolució, escriptor, professor i fotògraf de natura (Barcelona).