La fotografia, una eina per a la conservació

Sorpresa. Aquesta seria la paraula que millor definiria les sensacions que m’ha causat l’obra del col·lega –i tanmateix amic– Joan de la Malla. He passat tota la vida llegint, revisant i ressenyant llibres de natura i n’he vist de tots colors; molts eren realment preciosos i n’he comentat uns quants en aquesta secció. A vegades m’he trobat amb imatges que t’impacten força, però és que aquesta obra, a part d’incloure fotos impactants, et captiva pel conjunt del seu treball i la forma d’exposar-lo. He de reconèixer que m’ha sobtat, i resulta reconfortant comprovar que a hores d’ara encara no hem perdut la capacitat de sorprendre’ns. Tinc unes ganes boges de comentar quina és la innovació més original, però no ho faré perquè revelaria la seva gràcia i no m’agraden els spoilers. Tan sols comentaré que per a llegir el llibre necessitareu un estri… quin? Ho veureu quan el tingueu a les mans. 

Sí que explicaré quina és l’estructura de l’obra: es basa en un conjunt de 25 grups de fotos, a mode de bocins d’informació, cadascun dels quals s’inicia amb una imatge espectacular de gran qualitat que normalment transmet tendresa. Ara bé, a continuació en venen d’altres molt colpidores. 

Així proporciona un doble missatge: per un cantó deixa ben clar que encara tenim un patrimoni natural molt valuós i atractiu que val la pena conservar, i, d’un altre, fa una clara denúncia ecològica. Aquesta pot ser posar en evidència una alteració ambiental, com ara la degradació del medi, els incendis, la contaminació, les tales massives, el canvi climàtic… o pot ser mostrar espècies en perill d’extinció, el maltractament animal, el tràfic il·legal d’espècies prohibides, etc. 

Per exemple, una de les primeres fotos és una preciosa imatge de la flor més gran del món en el seu entorn selvàtic. Després descobrirem l’altra cara de la selva: desforestació, explotacions industrials, crema descontrolada de boscos, conreu invasiu d’oli de palma… 

Acabaré amb les paraules que la coneguda primatòloga i conservacionista Jane Goodall escriu a l’inici del llibre: «És una forma innovadora i estimulant d’exposar el terrible dany que els éssers humans estem infligint al món natural […] que desperta la nostra consciència». 

En definitiva, l’autor, que ha participat en nombrosos estudis i campanyes proteccionistes, demostra amb aquesta obra que la fotografia pot ser una eina molt valuosa carregada de futur per a conservar la natura. 

© Mètode 2021 - 110. Crisi climàtica - Volum 3 (2021)

Doctor en Ecologia i Evolució, escriptor, professor i fotògraf de natura (Barcelona).