«Comer sin miedo», de J. M. Mulet

«He tractat de desmuntar tots els mites, fal·làcies i mentides que circulen sobre el món de l’alimentació»

94b-81

Comer sin miedo
Mitos, falacias y mentiras sobre la alimentación en el siglo XXI
J. M. Mulet
Destino. Barcelona, 2014. 262 pàgines.

El fil conductor del llibre és la importància per a la salut d’una alimentació equilibrada –incloent-hi l’exercici físic– i amb aliments segurs. L’autor, J. M. Mulet, és doctor en bioquímica i biologia molecular i professor de Biotecnologia a la UPV. Ja fa uns anys publicà un llibre per fer reflexionar els lectors al voltant de la influència que l’etiqueta «producte natural» té sobre la tria d’aliments que fa el consumidor. Aquesta vegada ens proposa una lectura diferent sobre l’alimentació, però des d’un punt de vista més ampli.

Aquest és un tema que preocupa molta gent, i on es donen moltes creences al voltant de les virtuts o perills de certs aliments i nutrients i la manera de pro-duir-los. A partir d’ací l’autor fa un repàs, al llarg dels diferents capítols, a diverses qüestions: les dietes, els conservants, les intoxicacions, els transgènics, etc. Tot contrastant la visió científica enfront de la visió del consumidor, moltes vegades deformada per la publicitat i fal·làcies pseudocientífiques venudes per il·luminats. Ens qüestionem la naturalitat d’un producte? Pensem que si està enriquit amb alguna vitamina serà millor per a la nostra salut? Quan comprem un producte al supermercat, ens interessa conèixer quin n’és l’origen i composició? Comprem productes per seguir una dieta que hem vist circular pels mitjans de comunicació?

L’autor fa un breu repàs als conceptes d’alimentació i nutrició, per a tot seguit qüestionar si el que consumim és natural o no. Ací l’autor ens proposa als lectors de reflexionar: podem formar-nos la nostra opinió a partir de les al·legacions de les etiquetes dels productes que comprem? Dels eslògans dels anuncis que podem veure per televisió, revistes, publicitat…? És cert al cent per cent tot el que ens arriba pels mitjans de comunicació? Al llarg del llibre podem trobar una explicació documentada i plena d’exemples i experiències quotidianes del món que envolta l’alimentació i el negoci que s’hi associa: els productes ecològics, les dietes proposades per infinitat de persones amb una base científica més que discutible (el respiracionisme, consumir aliments rics en enzims, la dieta hiperproteica, la paleodieta, la del grup sanguini…), els productes transgènics, l’ús d’additius en els productes amb diferents finalitats (conservació, coloració…), la seguretat alimentària (les fonts fiables com EFSA i AESAN) i, és clar, l’augment recent de la quimiofòbia. A aquest darrer tema l’autor li dedica una atenció especial. Per mostrar que tot és química, J. M. Mulet ens dóna una visió molt didàctica de la preparació de l’olla i la paella des del prisma de la química. El mateix fa amb la química darrere de tres productes bàsics a la cuina: ous, llet i pa.

Per concloure, és un llibre molt amè de llegir, on s’aprenen moltes curiositats, i que convida a la reflexió al voltant de la manera com ens influeix el bombardeig publicitari, les dietes de moda i els estils de vida a l’hora de fer una activitat tan essencial com la vida mateixa: alimentar-se de la manera més equilibrada possible. I si és gaudint d’un bon plat i companyia, millor.

© Mètode 2014 - 81. Itineràncies - Primavera 2014
Doctora en Ciències Biològiques i professora de Biologia i Geologia a l'IES El Clot (València).