«Un científico en el supermercado», de José Manuel López Nicolás

Estem envoltats de ciència, afortunadament

portada un científico en el supermercado

Un científico en el supermercado
Un viaje por la ciencia de las pequeñas cosas
José Manuel López Nicolás
Editorial Planeta. Barcelona, 2019. 315 pàgines.

José Manuel López Nicolás és catedràtic de Bioquímica i Biologia molecular en la Universitat de Múrcia. A més de la seua labor docent i investigadora, també és un gran divulgador de la ciència, que exerceix especialment des del seu premiat blog Scientia. El títol d’aquest llibre pot donar peu a pensar que se centra en la «ciència del supermercat», és a dir, en els productes que es poden adquirir en aquests establiments, però en realitat va molt més enllà. L’autor ens presenta un recorregut transversal per la ciència que ens envolta. Ens explica que la ciència està present en totes aquestes coses petites i grans amb les quals convivim, des de la cistella de la compra fins a la pirotècnia, des dels violins Stradivarius fins als additius que donen color als aliments.

A través de diàlegs ficticis amb personatges del seu entorn (la seua filla, la seua àvia, la seua mare) i també amb personatges famosos, amb qui es troba en diferents escenaris i situacions, l’autor aborda conceptes de diferents disciplines. Hi ha capítols dedicats a les matemàtiques amb continguts variats com, per exemple, una disquisició sobre la gran pregunta «Compre un dècim per al sorteig de Nadal o del Nen?». També hi ha capítols en els quals conceptes de la química, la bioquímica i la física són centrals per a entendre tota la ciència que hi ha en les samarretes tècniques, la coloració del pelatge dels gats siamesos o la construcció de les torres humanes conegudes com castells.

Altres capítols estan dedicats a l’alimentació i tot el que envolta els productes alimentaris, incloent-hi els suplements. L’autor centra un capítol en una visita a l’hipermercat amb sa mare. Allí li explica el que amaguen els reclams publicitaris, les al·legacions i les recomanacions de les marques comer­cials. Hi ha molt de discurs pseudocientífic en les etiquetes i la publicitat que voreja la legislació vigent sense arribar a incomplir la llei i que confon el consumidor. Aquest capítol va desmuntant mites entorn de diferents grups d’aliments que són moda: els «sense», que al·leguen no portar oli de palma o estar lliures d’antibiòtics; els «amb», enriquits amb algun nutrient; els «naturals» ecològics i els aliments «del futur», que inclouen des d’insectes i meduses a la carn artificial. Esment especial mereix el capítol dedicat als suplements nutricionals i pseudoteràpies que prometen un bon rendiment esportiu o ràpida recuperació. És sabut que nombrosos esportistes i figures del món de la televisió tenen molts seguidors que no dubten a adoptar les seues «recomanacions» patrocinades per marques. En una trobada fictícia alguns d’aquests personatges, molts clarament recognoscibles, José Manuel Nicolás mostra la nul·la eficàcia de molts d’aquests productes, o el que és pitjor, els perills que poden comportar.

Aquest estil informal d’enfocar les explicacions permet gaudir d’una lectura amena, que a més es podrà ampliar, ja que al final l’autor adjunta una llista de pàgines web per a consultar.

© Mètode 2020 - 106. Bo per a menjar - Volum 3 (2020)
Doctora en Ciències Biològiques i professora de Biologia i Geologia a l'IES El Clot (València).