Greta Alfaro

Dia Mundial contra el Dolor

Greta Alfaro (Pamplona, 1977) inicia la seua formació llicenciant-se en Belles Arts en la Universitat Politècnica de València i posteriorment l’amplia amb el Màster en Belles arts / Fotografia al Royal College of Art, Londres. L’evolució de la seua obra ha anat en paral·lel als coneixements que ha anat adquirint a través del seu context cultural, i això ha determinat la construcció d’una realitat personal en la qual habiten celebracions, animals salvatges i bèsties, taules ben parades, dolços i xocolates, misteris, creences, mites i conflictes d’aquells que solen incomodar els invitats. Aquesta realitat la construeix principalment mitjançant fotografies antigues, publicacions periòdiques d’antany, i vells objectes als quals permet conservar una vida pròpia.

«L’evolució de l’obra de Greta Alfaro ha anat en paral·lel als coneixements que ha anat adquirint a través del seu context cultural»

Són una selecció d’elements que pertanyen a la cultura europea i que Greta Alfaro combina de manera elegant i sense prejuís per mostrar el costat més social i quotidià junt amb el dolor o la por oculta que s’hi amaga. Els temes que tracta són atemporals, pertanyen i afecten tant el col·lectiu com l’individu i tots es coven en una tradició on l’àmbit màgic, el religiós o el paranormal constitueixen mons en què es conviu amb la família, la soledat o les situacions funestes.

Si bé en Budapest Viena i en la sèrie Celebració, totes dues del 2007,intervenia sobre fotografies trobades o comprades, en In Ictu Oculi o Elogi de la Bèstia, 2009, provoca les situacions fins al punt que les increïbles passen a formar part de les verídiques. En el primer, un grup de voltors troba una taula parada per a uns comensals que mai apareixeran i en el segon, uns porcs senglars troben en mig de la nit i de la neu un gran pastís davant del qual no poden evitar un atac tan llépol com salvatge. En la seua obra més recent, Fall On Us, And Hide Us, 2011, transforma una església abandonada en un lloc misteriós i místic que apareix de la foscor més absoluta per transportar-nos quasi hipnòticament a una escena inexplicable i inesperada.

Greta Alfaro ha rebut recentment la Beca d’Arts Plàstiques atorgada per la CAM i, amb anterioritat, la beca per a producció de projectes en la Fundació Bilbao Art, a Mèxic D.F., gràcies al Govern Mexicà i en la Casa de Velázquez, Madrid. També ha rebut el premi de la Fundación Génesis, a Londres; el IX Premi de Fotografia per a Artistes Joves, El Cultural, a Madrid; el Premi per a Artistes Visuals del Govern de Navarra; l’Ajuda de Mobilitat Internacional de Creadors, Matadero 08 de l’Ajuntament de Madrid i el certamen Explum Arte Actual 08 de Puerto Lumbreras, entre altres.

Entre les seues exposicions individuals destaquen les realitzades en el Centre d’Art Contemporani Huarte de Pamplona; en la Galeria Marta Cervera de Madrid, amb motiu del Premi El Cultural de Fotografia; en el Carpe Diem Art & Research de Lisboa i en el Centre Cultural Bastero d’Andoain;enDryphoto Art Contemporanea de Prato, Itàlia; i en Liquidación Total de Madrid.

Durant el present any han destacat entre les seues exposicions les col·lectives del Royal College of Art de Londres;La Casa Encendida de Madrid; Château d’Oiron de França; Fresh Paint Contemporary Art Fair de Tel Aviv; Surry Hills d’Austràlia;Guest Projects de Londres;Haus der Kulturen der Welt de Berlín i Auditori del Ministeri de Cultura de Madrid; Festival Internacional de Cine de Rotterdam;Instituto Cervantes a Milà, Roma i Nàpols; ICA Londres, A Foundation, Liverpool; i Centre Pompidou de París.

La seua obra forma ja part de les col·leccions: Saatchi Collection, Igal Ahouvi Collection, Yinka Shonibare Collection, Col·lecció d’Art de la Universitat Politècnica de València, Casa de Velázquez, Fundación BilbaoArte, Ajuntament de València, Borriana, Puerto Lumbreras i Mislata i del Museu d’Art Contemporani Florencio de la Font.

 

Obres de Greta Alfaro en el número La cara del dolor (Mètode 71)

Greta Alfaro

Greta Alfaro. Vida 3, 2011. Collage digital, 21 x 28 cm.

 

Greta Alfaro

Greta Alfaro. Vida 1, 2011. Collage digital, 21 x 28 cm.

 

Greta Alfaro

Greta Alfaro. Vida 2, 2011. Collage digital, 21 x 28 cm.

 

© Mètode 2012 - 71. La cara del dolor - Número 71. Tardor 2011

Comissaria d’art, València.