Comprendre l’univers: Astronomia i astrofísica

Comprendre l'univers

L’interès de l’home per mirar el cel ha estat una constant al llarg de la seua història. Tenim constància d’aquesta atracció des de les primeres civilitzacions, el que converteix l’astronomia en la més antiga de les ciències de la natura. La revolució copernicana va obrir l’era de l’astronomia moderna, i la llei newtoniana de la gravitació universal va trencar definitivament la barrera aristotèlica entre els fenòmens terrestres i els de la resta de l’univers. Durant el segle xix començaren a aplicar-se les lleis físiques als estels: havia nascut l’astrofísica. Els avenços tecnològics del nostre segle han permès comptar amb uns mitjans observacionals excepcionals que ens han descobert nous objectes i nous fenòmens, i han donat a l’astrofísica un dinamisme i un desenvolupament extraordinaris.

Des de l’època àrab hi ha noms valencians vinculats als diferents moments de la història de l’Astronomia. L’Observatori astronòmic de la Universitat de València es va fundar l’any 1908, però calgué esperar als plans d’estudi de 1973 perquè l’astronomia i l’astrofísica figuraren amb entitat pròpia en la docència universitària. Poc més de vint anys després eren presents a la nostra universitat diferents grups consolidats d’astrònoms i astrofísics, i semblava el moment de crear un departament universitari que els acollira.

Hem demanat a les diferents línies d’investigació del Departament d’Astronomia i Astrofísica que exposen en aquest monogràfic la seua recerca. Hi podem trobar una diversitat d’eines i mètodes de treball, una riquesa d’objectes i fenòmens a estudiar i una varietat de sistemes d’observació, que són una característica de l’astrofísica actual. València no és més que un exemple de l’espectacular creixement de l’astrofísica espanyola en les últimes dècades. Per eixamplar la nostra mirada hem elegit l’Institut d’Astrofísica de Canàries, tant pel seu paper de precursor com pel seu potencial científic i tecnològic.

El monogràfic Astronomia i astrofísica: Comprendre l’univers ha estat coordinat per Joan Ferrando.