Els secrets del cervell

Una visió evolutiva de la neurociència

Comprendre el cervell és un dels grans reptes de la ciència i una aspiració fonamental de l’ésser humà. Què fa que aquest òrgan, de poc més d’un quilo de teixit gras, siga tan especial? La resposta és clara: al cervell és on s’originen els nostres pensaments i emocions, es genera la nostra conducta i resideix la nostra memòria, és a dir, on habita la nostra identitat. El cervell no és quelcom que puga ser reemplaçat (com els ronyons, el fetge o el cor), el teu cervell ets tu.

L’avenç de les neurociències és espectacular i cada vegada sabem més sobre l’organització i el funcionament del cervell, però una cosa és conèixer i una altra de molt diferent comprendre, com subratlla el professor Rudolf Nieuwenhuys en l’entrevista que acompanya aquest monogràfic. Per comprendre com s’han generat els seus milers de milions de neurones i els seus bilions de connexions, quins són els seus principis d’organització funcional, i com i per què és tan diferent en distints animals, és essencial entendre el seu origen, els mecanismes que guien la seua construcció, en definitiva, el seu desenvolupament i evolució. Aquests dos processos no són independents, sinó que estan estretament relacionats: els canvis evolutius en el cervell són resultat de modificacions que ocorren durant el desenvolupament com a conseqüència, en molts casos, de canvis en l’expressió de gens mestres que guien la seua construcció.

Els articles d’aquest monogràfic aborden distints aspectes del desenvolupament i evolució del cervell, que van des de la reflexió sobre les aportacions a la neurobiologia de l’evo-devo (biologia evolutiva del desenvolupament), la rellevància dels gens arquitectes del cervell i d’altres implicats en el llenguatge i plasticitat cerebral, la contribució d’aquesta a l’evolució de la nostra espècie i, per a acabar, la cognició corpòria i la seua importància per a comprendre l’evolució del llenguatge. En definitiva, perspectives complementàries que ens descobreixen els secrets del cervell i il·luminen el camí cap a la compressió de la ment.