L’espècie mística

44-54
A finals del segle xix, John William Draper i Andrew Dickson White van plantejar la tesi de conflicte entre ciència i religió. Des de llavors han estat nombrosos els autors que han acceptat, matisat o rebutjat aquest «model de guerra» o «metàfora militar». Les qüestions polèmiques han girat, i giren, entorn dels orígens de l’existència de l’home, de la vida, de la Terra i de l’univers. És a dir, com i quan va sorgir tot. En el present, primera dècada del segle xxi, la discussió sobre la interacció entre la ciència i la religió continua, centrada bàsicament en els aspectes polèmics del debat entre evolució i creació. En efecte, a l’estratègia dels fonamentalistes cristians, basada en la defensa del denominat «disseny intel·ligent», suposada alternativa a l’evolucionisme, se li ha unit recentment el missatge ambigu de la jerarquia catòlica sobre la validesa científica de la teoria sintètica de l’evolució. D’aquí que aquest monogràfic, que no pretén exhaurir totes les possibilitats, estiga molt centrat en aspectes biològics. La selecció de treballs que presentem aborda alguns dels problemes actuals de les complexes relacions entre ciència i religió.

Monogràfic coordinat per Francisco Pelayo. Científic titular del CSIC. Institut d’Història de la Ciència i Documentació (Universitat de València – CSIC).
© Mètode 54, Hivern 2007.

Antonio Barroso, 2007. Fotografia digital manipulada.
Per a aquest monogràfic, Mètode ha comptat amb la col·laboració de dos artistes valencians que ja havien il·lustrat anteriorment la nostra revista. El pintor Manuel Boix i l’artista Antonio Barroso presenten en aquest número el seu particular punt de vista al voltant de les relacions entre ciència i religió.