Pròleg de Jeyaraney Kathirithamby
No tenim forma de saber si Albrecht Dürer va pintar o no de memòria l’escanyapolls que figura a la portada d’aquesta monografia. La gran fidelitat del dibuix a les formes de l’escarabat ens pot fer sospitar que el gran pintor del Renaixement alemany en tenia un de dissecat al taller, que li va servir per a polir amb gran precisió la majoria dels detalls. En qualsevol cas, la posició aguerrida i central de l’escanyapolls el revela com a protagonista absolut de l’obra, una posició que, gairebé fins aleshores, no havia ocupat mai cap insecte.
Des de perspectives artístiques i científiques, una nova mirada cap als insectes va cristal·litzant al llarg del segle XVII, el segle del naixement de l’entomologia. Gràcies a figures com Jan Goedart, Maria Sibylla Merian, Marcello Malpighi, Jan Swammerdam, Francesco Redi o John Ray, es produeix una reconceptualizació dels insectes que els situa com a objectes d’estudi científic amb entitat pròpia. En un segle marcat per les grans troballes dins del món de l’astronomia o la física, també l’entomologia viu la seva etapa d’or, amb descobriments, polèmiques i debats que assentaran les bases de la disciplina.