© J. Gritz | ||
Un abisme insalvable separa avui dia ciència i religió, però al genetista molecular Dean H. Hamer li agrada viure al límit. El seu darrer llibre El gen de Dios (La Esfera de los libros, 2006) no comença en un esterilitzat laboratori blanc, sinó en un monestir japonès on un monjo alemany viu una vida d’austeritat consagrada a la meditació zen. Segons la tesi central de Hamer, la recerca de la il·luminació que emprèn el jove monjo té tot a veure amb la seqüència de bases codificada al seu ADN. Hamer creu que ha descobert un vincle entre l’espiritualitat i un gen anomenat VMAT2. En un estudi realitzat a 1.001 subjectes, el 28%, que portava una certa variant de VMAT2 –una base C en lloc de A–, mostrava significativament més tendències espirituals davant un qüestionari. Alguns expressaven amor a la natura i un sentit d’unitat amb el medi; altres tenien una tendència quasi mística a submergir-se completament en qualsevol tasca i a perdre tot sentit del temps i l’espai. En la majoria dels casos, aquests trets tendien a correlacionar-se, assenyalant que els subjectes amb «al·lel espiritual» de VMAT2 tenen un caràcter psicològic diferent que els seus homòlegs de base A. En els resultats de Hamer crida l’atenció que no apareguera cap relació entre el suposat «gen diví» i el comportament religiós tradicional: creença en la Bíblia, assistència regular a l’església o adhesió al dogma oficial. Tal com escriu Harmer, «aquest va ser un resultat sorprenent… Contràriament al que la gent sol creure, als nens no els ensenyen a ser espirituals els seus pares, professors, sacerdots, imams, ministres o rabins, ni tampoc la seua cultura o societat… el nucli de la qüestió deu trobar-se de bon començament. Deu formar part dels gens.» Enfrontar-se als assumptes sociològics més candents és l’especialitat de Hamer. Els seus llibres anteriors han explorat qüestions com ara l’obesitat, la ira o l’homosexualitat des d’una perspectiva genètica. Estenent la discussió a l’espiritualitat, Hamer repta els seus col·legues a seguir la seua pista, a esbrinar fins i tot els trets humans més abstractes i íntims a partir d’un fragment de DNA. Hamer, doctor per la Facultat de Medicina de Harvard, treballa a l’Institut Nacional del Càncer de Washington, on és el cap de la secció d’Estructura Genètica i Regulació al Laboratori de Bioquímica. El títol del seu llibre sembla una resposta directa a El gen egoista de Richard Dawkins. Era aquesta la intenció? La seua recerca del «gen diví» va nàixer d’un projecte d’estudi sobre fumadors de cigarrets. Hi ha alguna cosa al voltant de la predisposició genètica a fumar que coincidesca amb l’espiritualitat? Ha utilitzat alguna tecnologia d’avantguarda per tal d’analitzar les mostres de DNA? Vostè representava les reaccions a plaques de microtítol que brillaven en verd, taronja o roig depenent de quina versió del gen hi havia a la cadena de DNA. Pot dir alguna cosa més al respecte? En la seua recerca del «gen de Déu», inicialment segueix l’exemple d’estudis de drogues que alteren la ment. Per què? Aïllar els gens fa la impressió de ser una tasca aclaparadora. Però concretar una definició de l’espiritualitat sembla encara més arriscat. Les seues mesures es basen sobretot en una qualitat anomenada «autooblit», que és quan un es capfica tant en una tasca o projecte que perd la consciència d’ell mateix. Però molta gent pot argumentar que l’espiritualitat no vol dir oblidar-se d’un mateix sinó precisament una experiència autèntica d’un mateix. Vostè menciona un estudi de 1960 anomenat l’experiment del Bon Divendres, en què els subjectes descriviren el seu estat espiritual com «una disminució d’allò exterior», «una gran connexió amb tothom i amb totes les coses», «un sentit sobtat de la unitat». És açò molt diferent de l’«autooblit», que implica perdre’s en una activitat en el món exterior? A través del llibre, vostè emfasitza la diferència entre la religió organitzada i l’espiritualitat. La seua perspectiva em recorda el que Sam Harris admet en el seu llibre The End of Faith. Ell conclou que «el misticisme genuí pot ser objectiu… en tant que necessita no estar contaminat pel dogma». Creu vostè que el misticisme pot, o deu, estar totalment divorciat de la religió? |
«Trobàrem que els nostres gens estaven relacionats amb el sentit de la pròpia experiència»
«La fe té un component biològic molt important»
|
|
© J. Gritz | «La majoria de les religions es basen en qüestions culturals no innates, que poden ser extremadament perjudicials» |
|
Alguna gent, com vostè deu saber, considera com una ofensa la idea de la base genètica de trets que sentia tan personals com l’espiritualitat o la sexualitat. Però vostè ha escrit extensament sobre aquests temes en el seu llibre Living with our genes. Per què troba que és interessant o valuós explorar aquest camp? Al meu parer, en The God gene, vostè intenta evitar que semble que ja s’ha dit tot sobre el paper del gen VMAT2. Sembla més aviat una plataforma de llançament, una invitació perquè altres científics se sumen a una investigació i una discussió més profunda sobre genètica i creences espirituals. Quan va dir a la seu cap a l’Institut Nacional de Salut que vostè volia escriure sobre el «gen diví», ella va suggerir que esperara fins retirar-se. Per què creu que pesa un cert tabú sobre els intents de presentar juntes ciència i religió? Alguns llibres recents, com Can a Darwinian Be a Christian? de Michael Ruse, argumenten que no hi ha una contradicció inherent entre ciència i religió i que l’abisme que els separa avui dia és resultat de factors sociopolítics que es remeten a la Il·lustració. Al seu parer els científics encara estan actualment influïts pels debats que tingueren lloc en època de Darwin, quan els ateus usaren l’evolució com una eina per rebatre el Gènesis? No fa gaire, vaig entrevistar un altre científic –un professor de psicologia de Yale anomenat Paul Bloom que va escriure un article titulat “És Déu un accident?”. És justament el tipus d’ateu secular que vostè descrivia. Bloom pensa, com vostè, que aquesta tendència a la fe està molt lligada a la nostra psicologia, però ell considera que es tracta d’un subproducte fruit d’algun altre tret de senvolupat. Què n’opina? Parlant d’experiments, al seu llibre menciona certs estudis sobre els efectes de la meditació en el cervell. De fet jo he format part de diversos estudis com aquests, he practicat la meditació transcendental des dels quatre anys i he vist de primera mà com la meditació influeix en les lectures EEG en el laboratori. Quina influència tenen aquesta mena de troballes en la seua investigació. La polèmica de la ment contra la matèria, és a dir, la qüestió de si la ment mou el cervell o el cervell genera la ment és molt present al seu llibre. Això em recorda al llibre d’Erwin Schrödinger, What Is Life?, que és bàsicament una exploració física de com el cos pot ser un mecanisme físic que pensa, sent i es manté ell mateix. Hi ha qui ho qüestionaria, això, argumentant que potser el cervell és el motor, però voldrien saber qui condueix el cotxe –un cotxe sense conductor no es pot moure, com el cervell d’una persona morta no pot pensar. Què és, doncs, la vida? 1. Spandrel. Terme procedent de l’arquitectura (“carcanyol”) proposat per S. J. Gould per designar «la mena de formes i espais que sorgeixen com a subproductes necessaris d’una altra decisió en disseny, i no com a adaptacions evolutives útils per elles mateixes» (Gould, S. J., 1997. «The exaptive excellence of spandrels as a term and prototype». Proc. Natl. Acad. Sci. USA, 94(20): 10750-10755.) (Tornar al text) |
«Es pot qüestionar qualsevol cosa» |
© Mètode 2011 - 54. L'espècie mística - Estiu 2007