Visualitzar les galàxies allunyant-se les unes de les altres amb el pas del temps ens permet rebobinar la pel·lícula còsmica. A partir d’aquesta imatge no és difícil arribar a la idea del Big Bang, la gran explosió que va iniciar l’expansió còsmica.

Es pot veure Venus a l’oest poc abans d’alba? És una pregunta que sovint faig als meus estudiants d’astronomia. La resposta és que no.

En el marc de la teoria general de la relativitat, Einstein va postular l’existència de les ones gravitacionals, encara que pensava que mai es podrien detectar.

«Recentment un estel de nom poc romàntic, KIC 8462852, s'ha convertit en tendència en algunes xarxes socials». Per què? Ens ho explica Vicent J. Martínez.

El nom a Twitter de l'astrònom americà Mike Brown és @plutokiller. És adequat si pensem que Brown va escriure el 2010 un llibre amb el títol

Tintoretto

National Gallery, LondresTintoretto. L'origen de la Via Làctia. El nom de Via Làctia és la versió llatina del nom grec galàxia i l'origen és mitològic.

Definitivament l'expressió «la cara fosca de la lluna» no és correcta. Millor seria parlar de cara oculta o cara llunyana, ja que la Lluna

123portada-48

Un dels grans reptes que afronta l’astronomia observacional avui dia és el de poder obtenir imatges astronòmiques des de la Terra

Les galàxies són les rajoles bàsiques de l'univers. Des que els astrònoms vam aprendre a mitjan dècada dels anys vint del segle passat que l'univers conté infinitat de galàxies, prompte

Durant molts anys els astrònoms van discutir sobre la paradoxa d’Olbers: si l’univers és en veritat infinit, i els estels l’omplen de manera uniforme, llavors

Imatge de la Mars Express d’un antic riu a Reul Vallis. S’hi pot veure el color quasi negre dels sediments dipositats al fons de l’antic riu.

Els mapes de les anisotropies de la radiació de fons de microones realitzats pels satèl·lits COBE i WMAP. Les estructures detectades pels dos satèl·lits, mesurant la

La humanitat s’ha sentit sempre fascinada pel cel estelat. Encara que la vida a les ciutats, amb la seua contaminació lumínica, ens ha fet cada

Quan el 1936 Edwin Hubble publicà la seua classificació morfològica de les galàxies al llibre The

Hi ha multitud d’asteroides al sistema solar. Més de 10.000 han estat identificats i catalogats des que, el primer dia del segle XIX, l’astrònom sicilià Giuseppe Piazzi descobria Ceres, el

Durant aquests dies s’ha produït el trasllat de la seu del Rectorat de la Universitat de València a l’antic edifici de la Facultat de Ciències en el campus de Blasco

En el llibre Cosmic Catastrophes (Cambridge University Press 2000), el professor J. Craig Wheeler afirma que els

No és fàcil que les galàxies es troben aïllades en l’espai, més aviat formen grups que van des d’aquells constituïts per algunes dotzenes de membres fins als cúmuls rics de

Charles Messier era un caçador de cometes del segle XVIII. La seua obsessió era trobar

Entre els astrònoms que han contribuït més notablement a desvelar l’univers en els darrers anys ha

En la imatge, dues galàxies espirals que es troben exactament en la mateixa línia de la visual, en la direcció de la constel·lació

Què són els forats negres? Té sentit preguntar-se què existia abans de la gran explosió?

Cortesia de Harvard College Observatory Les «computadores» de Harvard en 1891. Williamina Fleming és dreta al centre de la imatge i Edward Pickering, a l’esquerra. Avui