Jocelyn Bell va observar el primer púlsar. Després d'enviar un article a la revista Nature relatant el descobriment en 1968, Hewish, Bell i tres coautors més, Hewish i el seu col·lega de Cambridge Martin Ryle van compartir el Premi Nobel de Física. Jocelyn Bell se’n va quedar fora.

En l’Observatori de Lund a Suècia es troba una pintura de la primera representació realista de la nostra galàxia, la Via Làctia. La idea de dur a terme aquest treball científic i artístic va ser de l’astrònom suec Knut Lundmark, qui, a començament de la dècada dels cinquanta, es va plantejar representar la Via Làctia en el seu conjunt.

Quan el lector òbriga la revista Mètode i es trobe amb aquest article, la sonda Cassini haurà impactat amb Saturn i el seu rastre s’haurà perdut per sempre.

Un equip liderat per l’astrònom català Guillem Anglada Escudé, que treballa en la Universitat Queen Mary de Londres, ha revelat les característiques d’un exoplaneta, que segons sembla és similar a la Terra en grandària i que gira entorn de l’estel més pròxim al Sol, Proxima Centauri.

Visualitzar les galàxies allunyant-se les unes de les altres amb el pas del temps ens permet rebobinar la pel·lícula còsmica. A partir d’aquesta imatge no és difícil arribar a la idea del Big Bang, la gran explosió que va iniciar l’expansió còsmica.

Es pot veure Venus a l’oest poc abans d’alba? És una pregunta que sovint faig als meus estudiants d’astronomia. La resposta és que no.

En el marc de la teoria general de la relativitat, Einstein va postular l’existència de les ones gravitacionals, encara que pensava que mai es podrien detectar.

«Recentment un estel de nom poc romàntic, KIC 8462852, s'ha convertit en tendència en algunes xarxes socials». Per què? Ens ho explica Vicent J. Martínez.

És evident que no sols hi ha cinc planetes nans, sinó que segurament n'hi ha molts més, possiblement milers.
Tintoretto

National Gallery, LondresTintoretto. L'origen de la Via Làctia. El nom de Via Làctia és la versió llatina del nom grec galàxia i l'origen és mitològic.

Ja ho deia la darrera cançó de l'àlbum de Pink Floyd 'The Dark Side of the Moon', publicat el 1973: «There's no dark side of the Moon really. Matter of fact, it's all dark.»
123portada-48

Un dels grans reptes que afronta l’astronomia observacional avui dia és el de poder obtenir imatges astronòmiques des de la Terra

Les galàxies són les rajoles bàsiques de l'univers. Des que els astrònoms vam aprendre a mitjan dècada dels anys vint del segle passat que l'univers conté infinitat de galàxies, prompte

Mart és el planeta més pròxim a la Terra. El més pròxim i el més estudiat. Hi ha vida a Mart o al passat, hi havia vida? Quines característiques demostren les similituds entre la Terra i Mart?

Els mapes de les anisotropies de la radiació de fons de microones realitzats pels satèl·lits COBE i WMAP. Les estructures detectades pels dos satèl·lits, mesurant la

La humanitat s’ha sentit sempre fascinada pel cel estelat. Encara que la vida a les ciutats, amb la seua contaminació lumínica, ens ha fet cada

Quan el 1936 Edwin Hubble publicà la seua classificació morfològica de les galàxies al llibre The

Hi ha multitud d’asteroides al sistema solar. Més de 10.000 han estat identificats i catalogats des que, el primer dia del segle XIX, l’astrònom sicilià Giuseppe Piazzi descobria Ceres, el

Durant aquests dies s’ha produït el trasllat de la seu del Rectorat de la Universitat de València a l’antic edifici de la Facultat de Ciències en el campus de Blasco

Els forats negres s'ha convertit en una icona de cultura. El misteri i la intriga que l'acompanyen són cada vegada majors. Perquè?

No és fàcil que les galàxies es troben aïllades en l’espai, més aviat formen grups que van des d’aquells constituïts per algunes dotzenes de membres fins als cúmuls rics de