La col·lecció de divulgació del CSIC guanya el «Premi Mètode» de «Ciencia en Acción»

04b-59

Nou edicions són les que complia enguany el concurs «Ciencia en Acción», i una vegada més el certamen va reunir multitud de professors, investigadors, estudiants i divulgadors que van acudir puntuals al Museu de la Ciència de Valladolid. Durant el cap de setmana del 19 al 21 de setembre, les sales del museu es van omplir de professors que mostraven de manera apassionada els seus artefactes, d’alumnes que explicaven amb il·lusió allò que havien aprés i de visitants que gaudien de tot el que descobrien al seu voltant. Entre els participants, la col·lecció de monografies de divulgació del Consell Superior d’Investigacions Científiques (CSIC), que participava dins la modalitat de Treballs de Divulgació Científica en paper, on va aconseguir el primer premi, patrocinat per Mètode.

«Entre les diverses modalitats del concurs es troba la de Treballs de Divulgació Científica en paper, que per segon any consecutiu ha patrocinat la revista Mètode»

En les diferents sales del museu, els estands oferien demostracions de física, de química, de biologia. Estudiants de segon de batxillerat explicaven els elements matemàtics que es podien trobar en un simple passeig per la localitat de Vall-de-roures (Matarranya) o d’una manera senzilla introduïen el visitant en el tema dels transgènics. «Jo vull estudiar bioquímica», proclamava una alumna de disset anys d’un col·legi de Madrid asseguda en un dels estands. La seua companya, de peus al seu costat, mostrava l’altra cara: «Sí, però diuen que és tan difícil trobar faena…»

04-59

El Museu de la Ciència de Valladolid, ubicat vora el riu Pisuerga, va acollir durant tres dies la novena edició de «Ciencia en Acción». El museu, que enguany ha complit el seu cinquè aniversari, és un dels museus de la ciència més recents d’Espanya. / Mètode

I precisament si hi ha un objectiu clar en aquest certamen és captar vocacions científiques entre els estudiants de batxillerat, i per fer-ho cal aconseguir que els joves deixen d’una banda els inconvenients que poden trobar en la carrera científica i descobresquen tot allò que la ciència els pot oferir. En aquest sentit, Rosa M. Ros, directora del concurs, explica que un dels objectius d’aquesta trobada és «obrir els ulls als joves de cara al futur perquè tinguen l’opció d’elegir els estudis científics». Per això, a través de les diferents modalitats (matemàtiques, física, química, biologia, geologia…) es pretén premiar aquells mètodes d’ensenyament que primen la forma atractiva d’arribar als alumnes i els facen participar i involucrar-se en els projectes.

La importància de la divulgació

Els joves no són l’únic objectiu de Ciencia en Acción, que, a banda d’introduir els estu­diants en el món de la ciència, busca també despertar la curiositat del públic en general pels fenòmens científics, és a dir, fer atractiva la ciència a la societat. Una tasca que sovint no és fàcil.

Per això, entre les diverses modalitats del concurs es troba també la de Treballs de Divulgació Científica en paper, que per segon any consecutiu patrocina la revista Mètode. El primer premi va anar a parar a la col·lecció de divulgació científica del CSIC (Consell Superior d’Investigacions Científiques), una sèrie de treballs monogràfics coordinats per investigadors d’aquesta institució que va nàixer l’any 2007 amb Cambio global. Impacto de la actividad humana sobre el sistema Tierra, coordinat per Carlos M. Duarte, de l’Institut Mediterrani d’Estudis Avançats (IMEDEA, CSIC – Universitat de les Illes Balears).

07-59

El museu de Valladolid va ser l’escenari de demostracions, activitats i tallers científics, on els visitants van poder acostar-se a la ciència d’una manera diferent. / Mètode

Segons explica Jaime Pérez del Val, cap de l’Àrea de Cultura Científica que dirigeix Pilar Tigeras, la posada en marxa d’aquesta col·lecció va ser tot un exemple de treball en comú. «Quan vaig visitar el grup a les Balears em va sorprendre la manera com Duarte va orquestrar un equip que aplegava biòlegs, ecòlegs, químics o sociòlegs. Em va demostrar la capacitat de treball dels nostres investigadors», explica qui va ser l’encarregat de presentar la col·lecció al concurs.

«A banda d’introduir els estu­diants en el món de la ciència, Ciencia en Acción busca també despertar la curiositat del públic en general pels fenòmens científics»

El jurat va decidir atorgar la menció d’honor al suplement de ciència «Tercer Milenio», del diari Heraldo de Aragón. Un suplement que, sota la coordinació de la periodista Mª Pilar Perla Mateo, acosta, des de fa quinze anys, la ciència als lectors del diari aragonès d’una manera atractiva i rigorosa.

Una vegada finalitzada la novena edició de Ciencia en Acción queda pendent la selecció dels representants que viatjaran a l’edició europea del concurs on podran compartir experiència amb professors i estudiants de la resta de països europeus. L’organització, per la seua banda, ja s’ha posat a treballar de cara al 2009, any en què el certamen celebrarà la seua desena edició al Parc de les Ciències de Granada.

© Mètode 2011 - 59. Comprovat científicament - Tardor 2008

Cap de redacció de la revista Mètode.

RELATED ARTICLES
Filter by
Post Page
Notícies Entrevista
Sort by