Editorial núm. 90

Deia la filòsofa i historiadora de la ciència Bernadette Bensaude Vincent que la necessitat de comunicar la ciència és un efecte secundari de la creativitat científica. En efecte, si avui tenim aquest número 90 de Mètode entre les mans és perquè la ciència continua produint avenços i innovacions, i per tant interès, debat i reflexió al seu voltant. Des dels seus inicis, en Mètode hem volgut reflectir aquesta «creativitat científica», donar veu als mateixos científics i tractar en profunditat els avenços, aplicacions i investigacions d’actualitat. Però també hem prestat especial atenció a les implicacions socials de la ciència, la manera com es comuniquen aquests avenços científics i la recepció que en fa la societat. Monogràfics coordinats i escrits per investigadors i investigadores de les diferents àrees tractades, i amb entrevistes a figures científiques i de la divulgació de primera línia. Aquest número de la revista ens recorda el camí que hem recorregut fins arribar ací i el que ens falta per recórrer. Sense anar més lluny el 2017 s’escaurà el 25 aniversari de la nostra revista, una fita que no podem deixar de celebrar en un moment en què l’edició trimestral de la revista s’ha consolidat com un referent de la divulgació de la ciència a l’Estat mentre que l’edició en anglès Mètode Science Studies Journal va fent-se un lloc entre les revistes científiques, especialment amb la seua inclusió en bases de dades de qualitat i d’impacte.

Aquest número 90 explora les relacions entre ciència i política, entre científics i ideologia, amb la participació d’historiadors de la ciència de l’àmbit internacional com Janet Browne, Michael Ruse i Philip Ball, i investigadors de casa nostra com Xavier Roqué, Juli Peretó i Jesús I. Català. En aquest nou lliurament de la revista trobem com sempre diversos articles d’actualitat, entre els quals destaquen dues reflexions ben interessants i pertinents sobre l’ètica i la integritat científica a càrrec del catedràtic de Física Javier Tejada i del biòleg molecular Pere Puigdomènech. En aquest número d’estiu trobareu a més un extens article de l’ecòleg Joandomènec Ros sobre un dels principals reptes a què ens enfrontem avui dia des de la ciència i des de la societat: el canvi climàtic, i com afecta el cas concret del mar Mediterrani. El número es completa amb diverses entrevistes, articles i les seues seccions de col·laboradors habituals. Tot plegat, un nou Mètode amb el qual fem ja 90 números de ciència.