«Neanderthal Man», d’Svante Pääbo

93-81

Neanderthal Man
In Search of Lost Genomes
Svante Pääbo
Basic Books. Nova York, 2014. 288 pàgines.

Un dels temes més populars de la divulgació científica és, com no podria ser d’una altra manera, l’antropologia. I un dels vessants més recents i alhora apassionants d’aquesta disciplina és l’estudi del DNA antic. No és per casualitat, per tant, que en aquest número de Mètode fem referència a dos llibres extraordinaris, que combinen el més rocós rigor científic amb la filatura narrativa més engrescadora. El company Juli Peretó descriu amb encert a la ressenya que acompanya aquesta l’excel·lent treball de Carles Lalueza-Fox on narra els espectaculars avenços en el coneixement del genoma de l’home de Neandertal. Al llibre que ens ocupa, Svante Pääbo fa un exercici semblant, però des d’una perspectiva diferent al del gran mestre. I és que Svante és el principal responsable ni més ni menys que de la seqüenciació del genoma d’un home de Neandertal així com d’altres homínids fòssils, la qual cosa ha suposat una fita per a la humanitat simplement sense precedents. Ha rebut nombrosíssims premis i honors, publica habitualment a les millors revistes científiques –un dels seus articles ha estat triat el millor Science de l’any– i és considerat com un dels científics vius més importants. Clara, doncs, la talla científica de l’autor, el lector interessat començarà sens dubte amb expectació la lectura d’un llibre amb títol ben explícit. I, lluny de veure’s decebut, hi trobarà tot allò que es pot esperar d’un savi –ciència–, d’un divulgador –connexió, transmissió, empatia– i d’un escriptor de best-sellers –ritme–. Neanderthal Man és un dels millors llibres de divulgació que he llegit. O, com a mínim, tot i que potser siga el mateix, un dels llibres que més m’han enganxat, que més ganes tenia d’obrir en acabar la feina. El principal atractiu del llibre és sens dubte el tempo, el crescendo de descobertes que s’hi descriuen i que empenyen el lector a agafar amb dits nerviosos la vora inferior de la pàgina que s’està acabant de llegir, per girar-la àvidament cap a les noves meravelles que hi haurà impreses a l’altra cara del full. I, junt amb la descripció acurada, sistemàtica i profunda (obro un parèntesi aquí amb un advertiment: fins i tot molts biòlegs moleculars, com el que escriu aquestes ratlles, tindran, hem tingut, problemes per seguir alguns dels raonaments que l’autor empra per convertir les seqüències fòssils en dades interpretables), l’autor, dèiem, va deixant caure, com qui no vol la cosa, detalls de la seua vida personal que, sobretot la primera vegada que es llegeixen, sobten. Per exemple, ens parla de la seua bisexualitat, la seua militància pels drets de la comunitat LGTB, la seua relació il·legítima amb una dona casada que finalment serà la mare dels seus fills, el seu propi origen il·legítim, fill bastard com és d’un premi Nobel…

Estimat lector, si t’interessa l’antropologia, si t’agrada la ciència i els thriller, i si et defenses amb l’anglès, fes com l’amic Juli i compra aquest llibre. El vaig veure damunt la seua taula, al despatx ple de llibres que té a l’Institut Cavanilles, amb el nom exòtic del gran savi marcat amb lletres gruixudes i la il·lustració impactant d’una calavera Neandertal al bell mig de la portada. Ho vaig tindre clar de seguida: aquest és un dels llibres que serà un plaer ressenyar.