A mitjan segle xviii, en la famosa Encyclopédie de Diderot i D’Alembert, s’indicava que «el gust per la química» era «una passió de bojos». Els químics formaven «un poble distint», «molt poc nombrós» i la societat no esperava a penes «res del seu art». No obstant això, quan el segle il·lustrat va arribar a la seua fi, un altre comentarista afirmava que la química s’havia transformat en «l’ídol» davant del qual tot tipus de persones «s’agenollaven», sense importar que foren prínceps o clergues, cultes o incultes, o subjectes a classes altes o baixes. En el context de l’Any Internacional de la Química, el següent monogràfic analitza les sorprenents variacions en la imatge social de la química, les seues afinitats i tensions, i els seus múltiples rostres, des del segle xviii fins a l’actualitat. En aquest monogràfic dedicat a la química, Mètode ha comptat amb la col·laboració de dos artistes de gran trajectòria i projecció. El pintor Uiso Alemany (València, 1941) ens proposa una sèrie de rostres de químics «entotsolats», mentre que Eugènia Balcells (Barcelona, 1943) ens acosta alguns dels seus muntatges i instal·lacions multimèdia on ha explorat diferents relacions entre ciència i art. Antonio García Belmar. Professor titular del Departament d’Infermeria Comunitària, Medicina preventiva i Salut Pública i Història de la Ciència. Universitat d’Alacant. |
«Químic entotsolat» Uiso Alemany, 2010. Tècnica mixta, 27 x 35 cm.
|
© Mètode 2011 - 69. Afinitats electives - Número 69. Primavera 2011