L’exili vist per Antoni Miró

Stanbrook per Antoni Miró

El 2009 es complien setanta anys de la finalització de la Guerra Civil i la revista Mètode va dedicar un monogràfic a una de les conseqüències que la victòria de Franco va tenir en la ciència espanyola: l’exili forçat de científics i intel·lectuals a països del nostre entorn com França o Regne Unit o a sud-americans com Veneçuela o Mèxic. Per a aquest número, Mètode va comptar amb la col·laboració de l’artista plàstic Antoni Miró (Alcoi, 1944), autor de la portada i els separadors interiors.

Amb el seu habitual realisme i compromís, l’artista alcoià va voler represenar la tragèdia que va significar l’exili amb els vaixells que transportaren els republicans cap als seus països d’acollida com a fil conductor. L’Stanbrook, el Sinaia, el Massilia es converteixen ací en el símbol de l’exili forçat després de la fi de la guerra.

Artista de projecció internacional, en 2008 va rebre la Medalla al Mèrit a Cuba, a més del Premi Octubre a València per la seua trajectòria. Antoni Miró va dissenyar el monolit en record dels afusellats pel franquisme que es va inaugurar el mateix any de publicació del monogràfic, el 2009, al cementeri de Paterna (Horta Nord), on es calcula que hi ha soterrades més de 2.000 víctimes de la dictadura.

 

El Massilia per Antoni Miró

Antoni Miró. El Massilia, 2009. Sèrie «L’exili 1939». Tècnica mixta, 39 x 53,5 cm.

 

Dones per Antoni Miró

Antoni Miró. Dones, 2009. Sèrie «L’exili 1939». Tècnica mixta, 39 x 53,5 cm.

 

Xiquets per Antoni Miró

Antoni Miró. Xiquets, 2009. Sèrie «L’exili 1939». Tècnica mixta, 39 x 53,5 cm.

 

El Sinaia per Antoni Miró

Antoni Miró. El Sinaia, 2009. Sèrie «L’exili 1939». Tècnica mixta, 39 x 53,5 cm.

 

De la Salle per Antoni Miró

Antoni Miró. De la Salle, 2009. Sèrie «L’exili 1939». Tècnica mixta, 39 x 53,5 cm.

© Mètode 2018 - 61. Ciència i exili - Número 61. Primavera 2009