Quan es crema el bosc

66-2012

Javier Riera. Making off Fire 1, 2011. Fotografia sobre paper, mesures variables. / En aquest monogràfic, Mètode ha comptat amb la mirada de l’artista Javier Riera (Avilés, 1964). Amb una llarga trajectòria al seu darrere, el 2008 va exposar al Museu Nacional Centre d’Art Reina Sofia un treball on va plasmar diverses intervencions amb llum i geometria mitjançant la fotografia. Partint d’aquests elements, Javier Riera ha realitzat les obres que acompanyen aquestes pàgines, on es barregen llum, natura i foc.

Només al planeta Terra es pot produir foc. Aquí es donen els tres components de l’anomenat triangle del foc: combustible com són els vegetals, calor en forma d’espurnes i oxigen. I som l’única espècie que l’utilitza com a eina. Existeix des de fa 450 milions d’anys –des que hi ha plantes– i ha estat acompanyant la humanitat des d’abans de l’agricultura. De fet, la idea d’humanitat s’inicia al voltant del foc, de la vida en comú. El foc l’han utilitzat societats agrícoles de tot arreu. És part natural i cultural dels ecosistemes. Aleshores, per què des que ens hem fet una societat urbana pensem que és una plaga, que contribueix a la degradació, i fins i tot a la desertificació? Segurament per desconeixement del paper del foc en els ecosistemes. Mètode ofereix una mirada diferent a l’Any Internacional dels Boscos, una revisió de l’avenç en el coneixement científic al voltant de l’efecte del foc al sòl i la vegetació, i del seguiment de les zones cremades. Tot amb la intenció de donar una visió científica del problema dels incendis forestals.