Recordant Einstein

Recuperem articles sobre el físic en el 137 aniversari del seu naixement

einstein_albert_b28

Tal dia com avui, l’any 1879, naixia a Ulm Albert Einstein. Un científic que marcaria una fita en la física, especialment per la presentació de la teoria de la relativitat, però també per molts treballs. És per això que a Mètode hem dedicat diversos textos a parlar sobre aquesta històrica figura de la ciència. Aquests escrits ens aproximen a la seua realitat i intenten abastar distintes facetes associades a la figura d’Einstein. En el 137 aniversari del seu naixement, volem recuperar-ne alguns. Us convidem a descobrir-ne la resta:

«Comprendre sense intuir, intuir sense comprendre», per Jorge Wagensberg

«Ara fa un segle de la publicació de la teoria general de la relativitat. Amb aquesta teoria Albert Einstein es va avançar cent anys al seu temps, cent!»

«Dels neutrins superveloços a la partícula de Déu», per Lucía Sapiña

«La possibilitat que Einstein estiguera equivocat s’entenia com un qüestionament de la fiabilitat científica. Si les teories d’Einstein es demostraven falses, quina certesa podia quedar-li a la ciència?»

«Ciència i propaganda a Alemanya: els científics durant el nazisme», per Mark Walker

«La fama d’Einstein anava acompanyada d’una certa impopularitat, a causa del suport que havia prestat a la causa pacifista i internacionalista durant la guerra», explica l’autor de l’article.

«De Linné a Darwin», per Francisco Tomás

Una mirada al passat per recordar allò essencial en la ciència, Einstein inclòs: «Simplement diré que Einstein va imaginar des del pur i simple raonament una teoria que permetera descriure l’univers en què vivim».

Cecilia Jarlskog: «En la ciència no hi ha una autoritat: els experiments són l’autoritat», per Rebeca Romero Escrivà

L’entrevista a aquesta experta en física experimental es troba dins del dossier «Einstein als mitjans de comunicació». En ella, Jarlskog ens parla dels premis Nobel i ens apropa a la faceta més personal d’Albert Einstein: els seus principis, el sentit de l’humor, l’esperit crític i l’estima al coneixement.

«Einstein i la premsa: La construcció d’una icona científica contemporània», per Xavier Roqué

També al dossier «Einstein als mitjans de comunicació», en aquest article Roqué fa un passeig pels elements que van donar la fama a Einstein, una popularitat que va nàixer alhora que el periodisme científic especialitzat. El físic es va veure amb el deure de divulgar els seus coneixements per fer accessible el coneixement a tothom.

«De Newton a Einstein: digressions sobre les publicacions científiques», per Patricio Leboeuf

L’autor analitza el funcionament del sistema de publicacions científiques, amb l’avaluació d’articles per persones expertes, i explica el cas d’un text d’Einstein que va ser rebutjat. L’article de Patricio Pérez també està inclòs dins del dossier «Einstein als mitjans de comunicació».

© Mètode 2016.