Angles, circumferències i logaritmes a la vida quotidiana

Claudi Alzina

Foto: Miguel Lorenzo

Rialles de 160 graus, somriures en línia recta, sorpreses de kilo i mig…, totes les mesures dels sentiments, menys la de la indiferència, és el que va sumar el catedràtic de matemàtiques de la Universitat Politècnica de Barcelona i exrector d’aquesta, Claudi Alzina, el passat 22 de març, a l’Aula Magna de l’edifici de la Nau, amb la conferència “Per a què serveixen les matemàtiques a la vida quotidiana”. El resultat va ser el que s’havia proposat, “apassionar la gent per una matèria que, a banda de les professions, trobem a la vida diària dels ciutadans i ciutadanes”. Amb més de 30 diapositives i més de 2.000 paraules, Alzina va intentar convèncer el nombrós auditori que les universals matemàtiques serveixen a casa i al carrer, per a resoldre problemes, aclarir conceptes, planificar a llarg termini, triar racionalment, criticar, canviar d’opinió i dialogar de manera intel·ligent.

La lliçó va començar estripant un ratolí dels que es fan servir per a l’ordinador. Descobria així com la geometria havia inspirat els seus inventors perquè a partir d’una esfera en moviment i en contacte amb tres cilindres arribaren les ordres al disc dur. Però Alzina, per a sorpresa dels assistents, tenia preparats altres invents més cassolans obtinguts a partir de la geometria. Un cilindre de goma que pela alls quan es col·loca l’olorós aliment al seu interior i es pressiona perquè done voltes; mitja circumferència amb badalls al costat per separar el rovell de la clara de l’ou, n’era un altre exemple per als menys manyosos en l’art culinari. Alzina també recomanava per als més avesats estar al cas que el radi de la circumferència de l’instrument que utilitzen els gelaters per a agafar el gelat del recipient equivalga al radi de la mesura de neula on s’ha d’introduir. Si no ho fan així, alerta!, us enganyen. Una altra recomanació d’Alzina, per tal que les joies brillen més cal tallar-les en forma d’octàedre.

«Amb més de 30 diapositives i més de 2.000 paraules, Claudi Alzina va intentar convèncer el nombrós auditori que les universals matemàtiques serveixen a casa i al carrer»

Els Punts Estrella també van merèixer l’atenció d’aquest catedràtic, poc convençut dels avantatges de l’oferta de la Caixa: “Si gastes 950.000 amb la targeta, ja tens 950 punts, i amb ells, un paraigües”. Alzina es preguntava “què ens estan regalant?”, segons ell, “ens tenen enganxats per la filosofia del “més val això que res”.

Com a curiositat, sabien que per esbrinar l’edat d’un nen se li fa una radiografia del canell per veure la distància entre els ossos? I que per saber si un galindó es pot operar es mesura l’angle que forma respecte al peu?

Cal fer números quan es dubta si llogar o comprar un pis, a l’igual que quan es vol tenir un fill i una filla, la parelleta. Alzina aconsellava tenir quatre fills per tal d’assegurar-se’n perquè aleshores les probabilitats seran més altes.

Sobre el famós sorteig del Ministeri de Defensa que tots els matemàtics van denunciar perquè es considerava que els joves no estaven en igualtat de condicions per anar a la mili per culpa del sistema aleatori triat, Alzina va reconèixer que els qui s’havien equivocat havien estat ells per reclamar-hi, “l’aleatorietat ja s’havia produït abans de començar a aplicar-la”.

També cal saber matemàtiques per a dialogar, per entendre com funciona la llei d’Hont, com s’obtenen les majories als governs i, al capdavall, com funcionen les societats. Finalment es va posar seriós, i amb ell tota la sala: “Les matemàtiques serveixen per formar gent lliure” concloïa Claudi Alzina.

© Mètode 2000 - 25. Col·leccions de la memòria - Número 25. Primavera 2000

Periodista.

RELATED ARTICLES
Filter by
Post Page
Llibres Notícies Calaix de ciència Els gèneres de la literatura científica
Sort by