L’escriptor francès Jean Giono ens convidava, ja fa uns quants anys, a plantar arbres en la seua entranyable obra L’home que plantava arbres, com a sistema per recuperar els ambients naturals i la seua bellesa. Aquesta nova obra ens porta un poc més enllà, ens convida a gaudir dels arbres d’una manera pausada, d’uns arbres que altres ja plantaren per nosaltres.
Aquest interessant llibre arriba per omplir un buit entre el conjunt de publicacions dedicades al món dels arbres i que durant els darrers anys han anat proliferant. No ens trobem davant de la típica guia que recull una llista més o menys extensa d’espècies arbòries d’un determinat lloc amb totes les seues característiques o davant d’una recopilació d’arbres monumentals d’un territori (encara que hi dedica un capítol).
Com hem dit adés, aquesta obra va més enllà. Els arbres, encara que omnipresents en tot el llibre, no són els protagonistes reals d’aquest, sinó les seues ombres, les físiques, producte de la insolació que incideix sobre les seues fulles i branques, però també les ombres espirituals, màgiques o literàries que produeixen en l’ànima humana i que llegendes, poetes o artistes ens han fet arribar; i les ombres associades a les nostres tradicions i sentits des de temps immemorials. És un llibre ple d’arbres i ombres però acompanyades per uns protagonistes secundaris com som nosaltres mateixos. Cadascun dels autors dóna una visió diferent de l’ombra dels arbres, des de la visió més tècnica i científica dels germans Moya fins a la més esotèrica i màgica de Raúl de la Rosa, passant per la poètica i literària d’Agustí Araque o per la més reflexiva de José M. Alcañiz. Menció especial mereix el capítol que dedica als usos i tradicions de l’ombra en la nostra cultura el tristament desaparegut Joan Pellicer, en el darrer o en un dels darrers treballs seus que han vist la llum. El llibre fa un recorregut pels arbres, els boscos i les seues ombres i sobretot per la relació que nosaltres hi hem establert, com han modelat el nostre llenguatge, les nostres tradicions, les nostres ciutats, les nostres necessitats i fins i tot la nostra mentalitat i pensament. El darrer capítol del llibre arreplega una selecció d’alguns dels arbres monumentals més importants que creixen a les terres valencianes, explicant-nos la seua localització, característiques principals i valors, anècdotes i usos de les seues ombres.
Destacable és la grata col·lecció de fotografies que acompanya el text, obra d’un ampli grup de professionals gràfics i experts en arboricultura, entre les quals descobrim nombrosos espais coneguts però també molts altres plens de bellesa que mai havíem vist. Igualment, és també destacable el continent d’aquest llibre, imprès íntegrament en paper reciclat, la qual cosa dóna coherència al contingut sense llevar qualitat ni presència al conjunt d’una obra de molt recomanable lectura.