Planta una planta

Plantar una planta

Com tots sabem, tenim un problema al nostre planeta: es diu escalfament i està provocant un canvi climàtic, és a dir, les temperatures amb què ens trobem a cada estació no són les que corresponen, igual com la pluja, el vent i altres variables climàtiques. Un dels responsables d’aquests canvis és el CO2, producte de la nostra activitat vital i de les necessitats d’energia que tenim. Podríem fer una màquina per reduir aquest gas d’una manera senzilla, barata i eficaç. Aquesta màquina ja està inventada: els arbres i les plantes.

124-61

Esquema del muntatge de l’hivernacle.

Un vegetal és una perfecta, senzilla i barata maquinària que quan fa el procés de la fotosíntesi transforma el CO2 en O2 i sucre (glucosa). A més, agrupa les molècules de glucosa en una llarga cadena, que són sucres amb propietats diferents com és la lignina (llenya) i la cel·lulosa (paper). Pensem que les plantes són la millor manera d’aconseguir reduir la concentració de CO2 i per això des del Jardí Botànic volem conscienciar de la importància de les plantes al nostre món.

La nostra col·laboració vol que vosaltres també planteu, i a més podeu comprovar l’efecte de les plantes en la reducció del CO2. Una activitat que utilitza materials que tenim a casa. Les coses que ja no utilitzem poden ser la matèria primera per fer objectes útils, donant-los una altra funció. Tot un repte per a la imaginació.

Us proposem fer un hivernacle utilitzant les caràtules de CD i a més comprovar per què el CO2 augmenta la temperatura, ja que és una molècula que pren la calor.

Plantar una planta

En les imatges, alguns passos del procés de construcció de l’hivernacle.

ACTIVITAT 1: CONSTRUCCIÓ D’UN HIVERNACLE

Materials:
—Entre 10 i 15 carcasses transparents de CD buides.
—Adhesiu universal per a plàstic.
—Cinta adhesiva transparent.
—Vareta de fusta d’1 cm de grossària (recicleu-la!).
—Bosses de plàstic transparents (recicleu-les!).
—I paciència.

Procediment:
—En primer lloc, seleccioneu les carcasses i lleveu el plàstic negre per utilitzar només la part transparent (imatge 1).
—Poseu una carcassa al costat de l’altra i enganxeu-la amb adhesiu especial per a plàstic (imatge 2).
—Amb dues carcasses farem les parets, com podeu observar al dibuix.
—Amb dues més farem la coberta.
—Les carcasses poden actuar com una frontissa i aquesta propietat ens servirà per donar la inclinació adequada.
—Per a la base farem un quadrat de cartró reciclat. El cartró serveix per adherir-hi les parets (imatge 3).
—Damunt posarem dues caràtules més, però no les enganxarem a les parets. Això ens servirà com a safata per facilitar la neteja i el trasllat.
—Per reforçar les parets, posarem dues varetes (imatge 4), tal i com es veu en la imatge de l’hivernacle acabat. Per als frontals, podeu utilitzar plàstic dur o carcasses.
—Cal deixar la façana principal oberta per treballar millor.
—Nosaltres hem fet l’hivernacle d’una grandària de quatre caràtules (imatge 5), però es pot duplicar amb més carcasses.

ACTIVITAT 2: la calor del CO2

Amb aquesta activitat podrem conèixer el paper del CO2 en l’escalfament global. Comprovarem que la molècula de CO2 agafa la calor del Sol i contribueix a fer l’aire més calent.

Materials:
—Vinagre
—Bicarbonat
—Pots de reciclatge
—Termòmetre

Procediment:
—Poseu en dos pots 1 ml de vinagre amb aigua destil·lada (recicleu-los).
—Afegiu en un dels pots un poc de bicarbonat.
—Poseu els pots en un lloc assolellat.
—Comproveu una hora després la temperatura de cadascun dels pots.
—Hi ha diferència entre els dos pots? Coneixes la raó?

Consulta les conclusions del teu experiment en un manual o en pàgines d’Internet especialitzades. Si les respostes són adequades, has arribat a una bona conclusió i pots dir que has fet un experiment científic

Les plantes utilitzen el CO2 dins de la seua activitat vital. D’aquesta manera contribueixen a reduir aquesta molècula d’una manera senzilla, barata i fàcil. Són la millor maquinària que tenim per aconseguir un planeta blau net i verd.

© Mètode 2009 - 61. Ciència i exili - Número 61. Primavera 2009

El Gabinet de Didàctica del Jardí Botànic de la Universitat de València el componen Mª José Carrau, Pepa Rey i Olga Ibáñez.