Dossier: València, capital de l’Espai

Congrés internacional d'Aeronàutica a València

«Ampli dossier dedicat al món de l’Astronomia, arran de la celebració del Congrés Internacional d’Aeronàutica a València»

El passat mes d’octubre de 2006, València va acollir tota una sèrie d’activitats relacionades amb l’espai que van fer de la ciutat un autèntic focus de científics i experts internacionals relacionats amb l’astronàutica, l’astronomia i la cosmologia. Tres van ser els esdeveniments que van fer de València l’escenari de multitud d’actes al voltant de l’espai. El primer d’ells, i el que va ocupar més pàgines i minuts als mitjans de comunicació, fou el 57è Congrés Internacional d’Astronàutica (IAC), celebrat a la Ciutat de les Arts i de les Ciències i coorganitzat per la Universitat de València, que va reunir experts i investigadors de les principals agències espacials europees i mundials, com l’ESA o la NASA. Aprofitant aquesta cita, l’Octubre Centre de Cultura Contemporània va voler inaugurar les seues activitats oferint una mirada cientificoartística sobre l’espai. Com va afirmar Ramon Lapiedra en la inauguració del congrés «Expanding the Space», és molt significatiu que aquest centre cultural haja obert les seues activitats amb una temàtica que difícilment podria ser més universal. En aquest dossier hem volgut recollir algunes de les veus i de les històries que trobàrem en aquells dos esdeveniments. Comptem amb entrevistes amb Víctor Reglero, coordinador de l’IAC, i amb Bernard Foing, de l’Agència Espacial Europea. Sense oblidar la col·laboració de Xavier Barcons sobre l’origen de l’univers i de Josep Perelló explicant les principals línies del congrés de l’OCCC, a més del reportatge sobre vida extraterrestre i l’Institut SETI. Per últim, el director de l’Observatori de la Universitat de València, Vicent J. Martínez, va publicar també a final de setembre el seu llibre «Mariners que solquen el cel», Premi Europeu de Divulgació Científica Estudi General 2005. Amb una entrevista amb aquest astrònom, en què ens explica les seues principals opinions sobre l’univers, tanquem aquest dossier.