«Por qué dormimos», de Matthew Walker

Tot el que cal saber sobre el son i la son

portada llibre por qué dormimos

Por qué dormimos
La nueva ciencia del sueño
Matthew Walker
Traducció d’Olga Begoña Merino i Pablo Romero. Capitán Swing Libros. Madrid, 2019. 416 pàgines.

Passem un terç del dia dormint. No som conscients del que això implica, però és l’activitat a què dedicarem més temps en tota la nostra vida. Per posar-ne un exemple il·lustratiu, una persona de 75 anys haurà passat 25 anys de la seua vida dormida! Des d’una perspectiva evolutiva, dormir és un comportament realment estrany. Mentre dormim, no mengem ni bevem, no ens reproduïm i estem totalment indefensos davant els depredadors. A més, durant part del temps que estem dormits, els nostres músculs estan totalment paralitzats, mentre el nostre cervell entra en una activitat frenètica (superior als perío­des de vigília), amb un elevat consum energètic, que produeix al·lucinacions sensorials, deliris i gran agitació emocional. El son sembla un balafiament absurd que no resistiria el filtre de la selecció natural. En vista de tot això és peremptòria la pregunta «per què dormim?». Si desitgeu conèixer les respostes de la ciència a aquesta pregunta, heu de llegir aquest llibre.

«El son sembla un balafiament absurd que no resistiria el filtre de la selecció natural»

Matthew Walker fa més de vint anys que intenta donar resposta a aquesta i altres preguntes relacionades amb dormir. És un dels majors experts en la investigació del son, però sobretot és un gran enamorat del tema. La seua passió pel son impregna tot el llibre, que enganxa el lector des de la primera pàgina com si d’una novel·la d’aventures es tractara. El text està molt ben escrit, amb un llenguatge fàcil d’entendre per a no experts en el tema, sense sacrificar el rigor científic de la informació que proporciona. Està organitzat en setze capítols, que poden llegir-se independentment, agrupats en quatre blocs temàtics. El primer explica què és i què no és el son, com s’estudia, com canvia al llarg de la vida i com ha evolucionat. És una llàstima que en l’interessant capítol sobre el son en altres espècies l’autor adopte una visió obsoleta de l’evolució basada en l’escala evolutiva, que desgraciadament és encara comuna entre metges i psicòlegs. El segon bloc exposa els beneficis de dormir bé i dels riscos per a la salut, fins i tot per a la vida, de no dormir suficient. El tercer bloc s’endinsa en el món oníric, les funcions els somnis, la possibilitat de controlar-los i la conveniència o no de fer-ho. L’última part parla dels trastorns del son, de l’epidèmia silenciosa de falta de son que assota la nostra societat i del seu impacte negatiu en la salut i l’economia; també proposa mesures concretes, individuals i col·lectives, per a millorar els hàbits de son de la nostra societat.

Segurament, vostè ha tingut més d’una vegada la temptació de restar hores al son per a poder dedicar-les a altres activitats «més productives», com treballar, estudiar per a un examen o anar de festa amb els amics…, probablement més d’una vegada ha sucumbit a aquesta temptació i fins i tot és possible que ho faça de manera habitual. Un error ben greu! La lectura d’aquest llibre li farà replantejar-se els seus hàbits de son, li proporcionarà eines per a millorar el seu descans i així les seues capacitats cognitives i, en definitiva, la seua salut.

© Mètode 2020 - 104. Les plantes del futur - Volum 1 (2020)

Professora agregada Serra Húnter del Departament de Medicina Experimental de la Universitat de Lleida.