Els avenços tecnològics, com ara els telescopis i els microscopis, ens han permès engrandir el nostre món, cap amunt i cap abaix. Els microbis són un exemple de les dues escales, les petites i les grans.

Sense nitrogen no existiria la vida; aquest element ha estat un dels factors que més ha limitat el creixement de la població humana.
La revolución neolítica

Quan es parla de la revolució neolítica, sempre es menciona la domesticació de les plantes i la dels animals, però hi va haver una tercera: la dels microbis.

«Totes les substàncies són verins; no existeix cap que no ho sigui. La dosi diferencia un verí d’una medicina», escriu Paracels. Un verí és qualsevol substància tòxica que provoca malaltia, lesions o la mort en un ésser viu que ha estat en contacte amb ella. Un verí que prové o és sintetitzat per un microorganisme rep el nom de toxina. Se sap que els microorganismes sintetitzen toxines per adquirir aliment, defensar-se contra la predació, o envair hostes potencials.

El foc de Sant Antoni és en realitat una intoxicació deguda a la ingestió de pa de sègol, el pa dels pobres. Aquesta síndrome és una malaltia que avui coneixem com a «ergotisme». I per què aquest nom?
microbis Carles Puche

L’estratègia més prometedora és l’ús de bacteris modificats genèticament que expressin un gen terapèutic específic. Però, tot i que s’han observat resultats positius en aquest tipus de teràpia in vivo amb animals de laboratori, per a usar-la en el tractament dels càncers humans són necessàries més proves.

És clar que més tard o més d’hora el premi Nobel serà concedit a investigadors del sistema CRISPR. Continuarà Francisco Mojica sense ser reconegut?

El càncer, un dels majors problemes de la medicina moderna, és també un dels més profunds enigmes biològics. I no hi ha un sol tipus de càncer, sinó que els

La principal causa de l’augment de brots de xarampió i altres malalties víriques i bacterianes a Europa ha estat conseqüència de l’oposició a la vacunació.

Il·lustració: Carles Puche Oficina de farmàcia modernista de començament del segle xx, a Barcelona. Cal destacar l’anunci d’un probiòtic, el iogurt. Els tres microorganismes representats en

Cal destacar els efectes que la llum té sobre la vida. La llum va tenir un paper fonamental en l'evolució ja des de les primeres fases de la vida sobre la Terra.

El nostre planeta és un punt blau minúscul perdut en l'espai immens de l'univers. I nosaltres, els humans, som presents sols un breu un instant en

«Ja el nàixer és un gran plor», ens canta Raimon. Hi ha dos moments crucials que fiten tota vida humana: el naixement i la mort. La mort arriba de moltes

goriles-amb-ebola

Carles Puche Goril·les amb el virus Ebola. Els microbis són font contínua de sorpreses. La seva «invisibilitat» contribueix a augmentar el nostre

L'any del Senyor de 1263, el pare Pere de Praga dubtava de la transsubstanciació del cos i de la sang de Crist en l'eucaristia. Així, va anar en pelegrinatge a

Vacunar, o vaccinar, segons el diccionari, és aplicar amb finalitat profilàctica o terapèutica  vaccins (o vacunes) preparats amb microbis vius, atenuats o morts o amb llurs productes, els quals provoquen

Al centre de l’Antàrtida, sota l’estació russa Vostok (l’“est”, en rus), a prop del Pol Sud, hi ha un llac enorme, de forma allargada, de prop de 14.000 quilòmetres quadrats

microbiota

«Jo sóc jo i la meva circumstància, i si no la salvo a ella, no em salvo jo», escriu Ortega y Gasset en Meditaciones del Quijote. La nostra «circumstància» biològica

Carles Puche L'univers és ple de núvols de gas, pols i matèria orgànica. Els radiotelescopis han detectat la presència d'aigua i gran

Carles Puche Tots els animals, fongs i plantes, des dels més senzills fins als humans, estem colonitzats per organismes microbians. En aquesta il·lustració

«Ha arribat el moment de passar pàgina de les malalties infeccioses. Pràcticament hem eliminat la infecció als Estats Units.» Aquestes paraules tan optimistes van ser adreçades el 1966 a l’Assemblea de les Nacions Unides pel surgeon general (equivalent a ministre de Sanitat) dels EUA, William H. Stewart.

El Sol es va formar fa uns 5.000 milions d’anys. Des de llavors gira al voltant de la Via Làctia i triga