Darwin experimental

theknife1
Hotel Pro Forma
Una imatge de Tomorrow, In a Year, l’òpera basada en L’origen de les espècies composada pel duet de música electrònica The Knife.

L’ús d’una cançó del duet suec d’electrònica The Knife en el vídeo promocional d’un partit polític d’ultradreta va servir com a detonant perquè els germans Karin i Olof Dreijer reflexionaren profundament sobre la percepció de la seua música. Si bé mai no han amagat un cert malestar respecte a la banalitat del món de l’espectacle –refusen que cap tema seu siga utilitzat en publicitat i no acostumen a acudir a les entregues de premis, fins i tot quan resulten guardonats– aquest fet els va convèncer que s’havien d’esforçar per tal que la seua obra no fóra mal interpretada. Això explica que el seu últim àlbum, Shaking the Habitual (Rabid, 2013), funcione perfectament com un manifest d’idees feministes i socialistes i que en les entrevistes dels darrers mesos, gairebé sempre centrades en la qüestió política, el duet no s’haja cansat de reivindicar el pensament del filòsof francès Michel Foucault, que serveix com a principal font d’inspiració del disc, com s’intueix en el mateix títol. Abans de Shaking the Habitual, però, The Knife havien publicat Tomorrow, In a Year (Rabid, 2010), una referència que va passar bastant desapercebuda i que es basa en l’obra d’un altre gran nom de la història del pensament: Charles Darwin.

En realitat, Tomorrow, In a Year és un encàrrec de la companyia de teatre danesa Hotel Pro Forma, que pretenia realitzar un espectacle operístic basat en L’origen de les espècies, i per a dur-lo a terme The Knife van comptar amb la col·laboració dels músics alemanys Mt. Sims i Planningtorock. Aquest projecte va fer enfrontar-se el duet a dos grans reptes: per una banda, composar una òpera sense tindre cap tipus d’experiència en aquest camp, i per l’altra, abordar la coneguda obra de Darwin. El primer aspecte queda resolt en un peculiar i heterodox encontre entre l’òpera i el pop electrònic del grup, en el qual es barregen els sintetitzadors amb la veu de la mezzo-soprano Kristina Wahlin. Pel que fa al contingut, Karin i Olof Dreijer van voler centrar-se en la vessant més social i política del corpus teòric darwinià. «Darwin provenia d’un ambient religiós i els seus descobriments contradeien el punt de vista de l’església. Així que l’òpera tracta sobre la relació entre ciència i religió i el qüestionament per part de Darwin de les seues creences», declaraven en una entrevista a The Guardian. El resultat és un doble disc que combina lletres referides a la vida i l’obra del naturalista anglès –no falten, per exemple, les seues descripcions minucioses d’algunes espècies o la mort de la seua filla Annie– amb sons de la natura gravats a l’Amazònia i a Islàndia.

 

 

«The Knife van voler centrar-se en la vessant més social i política del corpus teòric darwinià. L’òpera tracta sobre la relació entre ciència i religió»

«El resultat és un doble disc que combina lletres referides a la vida i l’obra del naturalista anglès amb sons de la natura gravats a l’Amazònia i a Islàndia»

theknife2Rabid Records
Portada de l’àlbum, un peculiar i heterodox encontre entre l’òpera i el pop electrònic del grup, en el qual es barregen els sintetitzadors amb la veu de la mezzo-soprano Kristina Wahlin.
 

«L’interès per la instrumentalització política del llegat de Darwin va quedar matisat per les recomanacions de la companyia de teatre, que preferia un enfocament més científic»

L’interès per la instrumentalització política del llegat de Darwin que mostraven The Knife va quedar matisat per les recomanacions de la companyia de teatre, que preferia un enfocament més científic, centrat en la biologia i la geologia. En un primer moment, Olof Dreijer volia saber «com les idees de Darwin s’havien transformat en feixisme», segons explica en una altra entrevista. Tanmateix, endinsar-se en l’obra del naturalista sense prejudicis el va fer veure les coses amb una altra perspectiva. «Jo pensava en el darwinisme social i en totes les coses dolentes que s’han fet en el seu nom. […] Però llegir a Darwin em va fer entendre que això és un gran malentès. Diria que ell tenia la sensació contrària. Proclamava la diversitat, el canvi no-jeràrquic i la variació.» El títol de l’àlbum parteix, precisament, d’aquesta idea de canvi que ha d’esdevenir inevitablement –demà, en un any o en un milió d’anys– en un món plural i ple de coincidències. Tan plural com aquesta proposta que serveix d’homenatge a Darwin des d’una perspectiva experimental i inesperada. A priori, un no sap ben bé com encaixar una òpera conceptual basada en L’origen de les espècies i composada per un grup d’electrònica amb una forta càrrega política. Però Tomorrow, In a Year ens demostra una vegada més que és difícil que el fruit de l’encontre entre la ciència i la música no siga, com a mínim, emocionant.

Per escoltar:
The Knife, 2010. Tomorrow, In a Year. Rabid. Estocolm.
The Knife, 2013. Shaking the Habitual. Rabid. Estocolm.

Per llegir:
Darwin, C., 1859. On the Origin of Species. John Murray. Londres.

Felip Pineda. Redactor de la revista Mètode, Universitat de València.
© Mètode 2013.

 

 

«Tomorrow, In a Year ens demostra una vegada més que és difícil que el fruit de l’encontre entre la ciència i la música no siga, com a mínim, emocionant»

© Mètode 2013

Periodista. Revista Mètode, Universitat de València.