Per què ocorren les aurores?

aurores boreals

L’origen de les aurores es troba al Sol. L’estrela està contínuament emetent partícules que, quan l’activitat solar és alta, arriben en forma de grans ràfegues de vent solar a l’atmosfera terrestre. En aquestes onades podem trobar protons, electrons, heli i partícules de diferents tipus que compten amb una càrrega elèctrica. Les molècules interaccionen en el camp magnètic de la Terra i en funció de la seua càrrega positiva o negativa són arrossegades cap a un dels pols seguint les línies del camp magnètic. Aquestes partícules que viatgen a molta velocitat xoquen amb les partícules de l’atmosfera: molècules de nitrogen, diòxid de carboni o oxigen, entre altres.

El xoc en les partícules de l’atmosfera genera que les molècules perden un electró o dos, és a dir, s’ionitzen. Les molècules romanen poc temps ionitzades i prompte recuperen l’electró perdut per a reprendre un estat neutre. En aquest procés de recuperació d’electrons les partícules emeten llum que, depenent del tipus de molècula (nitrogen, oxigen, argó o un altre), emetrà una longitud d’onda concreta que determinarà el color de l’aurora.

Les aurores poden ser boreals, quan s’albiren al nord, o australs, quan apareixen a l’hemisferi sud. Recentment s’ha descobert que les aurores boreals i australs ocorren al mateix temps perquè les partícules que s’arrosseguen cap a un sentit i cap a l’altre terminen xocant en ambdós pols. S’observen normalment en zones polars, però si l’activitat solar és molt intensa, es poden apreciar en zones més baixes com Anglaterra, França o inclús Espanya, com es reportà a Catalunya durant la Guerra Civil en 1938.

Respon FERNANDO BALLESTEROS, investigador de l’Observatori Astronòmic de la Universitat de València.

Pregunta enviada per Alejandro Domingo.

«Els Perquès de Mètode» és un consultori de ciència on els lectors envien la seua pregunta o dubte científic i una persona experta els respon. Podeu enviar les vostres preguntes a través d’aquest formulari. Entre totes aquelles que rebem fins al 10 de desembre sortejarem un lot de publicacions de Mètode.

Actualitzat, 15 de novembre de 2019, 9:52