Entenent la diversitat a partir de la selecció sexual

Professor de Zoologia de l’Institut Cavanilles de Biodiversitat i Biologia Evolutiva de la Universitat de València

Pau Carazo al seu despatx a l'Institut Cavanilles

Soc professor titular del Departament de Zoologia de la Universitat de València i investigador en l’Institut Cavanilles de Biodiversitat i Biologia Evolutiva. En 2015, vaig formar el meu propi grup d’investigació, on estudiem l’evolució del comportament i, en particular, la selecció sexual. Actualment, estem treballant en la interacció entre ecologia i selecció sexual, sobre com aquesta última es veu afectada pels canvis ambientals en la natura, la qual cosa és fonamental per entendre com evoluciona el comportament i com es genera i es manté la biodiversitat.

Crec que hi ha un gran desconeixement en la nostra tasca d’investigació i, generalment, sols es reconeix allò que es pot relacionar amb algun tipus d’aplicació. Tanmateix, la recerca bàsica és fonamental. Entre altres coses, és la base de tota ciència aplicada. Per solucionar aquest problema de desconnexió amb la ciutadania, crec que hauríem de fer més i millor comunicació i, a més, a l’escola s’hauria de posar més èmfasi en el mètode científic, en com funciona la ciència, per què la ciència ens pot ajudar a entendre millor el món que ens envolta, quines repercussions té…

Pau Carazo al seu laboratori

Pau Carazo al seu laboratori. / Foto: Lautaro Iglesias

No vull ser gaire funest, però a Espanya queda molt camí per recórrer en el camp de la investigació bàsica. Si bé és cert que ens estem movent en la direcció correcta, continuem sent un dels països que menys inverteix en R+D+I, en particular en investigació bàsica. Tenim grans investigadors, però és una llàstima que la mancança de recursos obligue a molts d’ells a treballar amb dificultats i deixe molts altres pel camí.

Realització de l’entrevista i edició del text: Marta Gutiérrez i Inés Pérez Peris.