Dissenyant els materials del futur

José J. Baldoví és investigador de l’ICMol (UV)

José Jaime Baldoví

Soc José Jaime Baldoví, investigador distingit del pla GenT de la Generalitat Valenciana i director del grup 2D Smart Materials per a la recerca amb materials bidimensionals intel·ligents, a l’Institut de Ciència Molecular (ICMol) de la Universitat de València. La recerca que fem ací se centra fonamentalment en el desenvolupament de nous materials de dues dimensions, és a dir, materials que poden tindre una sola capa d’un àtom o uns pocs àtoms de gruix. Fem simulacions per ordinador per a dissenyar i controlar les propietats d’aquests materials amb l’objectiu de transmetre informació. En el nostre projecte, estem combinant materials bidimensionals magnètics i molècules. Estem obrint, per primera vegada, el camp de la magnònica molecular, que seria transmetre informació a través d’interaccions magnètiques controlades amb molècules. Ací, entra la química perquè ens permet controlar la informació de forma intel·ligent, ja que les molècules que utilitzem reaccionen a un estímul extern. És a dir, poden ser controlades externament.

José J. Baldoví

José J. Baldoví a l’ICMol de la Universitat de València. / Foto: Lautaro Iglesias

Els materials bidimensionals són uns dels camps més apassionants que hi ha en la física dels materials. Els podem anar retirant capa a capa fins a obtenir materials ultrafins i la clau és que canvien totalment les propietats. Els materials magnònics 2D no estan, ara mateix, en el mercat, però s’està investigant amb materials en estat sòlid amb diverses capes i ja n’hi ha prototips que en 10 anys poden estar substituint l’electrònica. En el nostre projecte, anem més enllà perquè volem veure els materials a l’escala mínima de miniaturització, anar al límit perquè hi tenim més flexibilitat, la informació treballada pot ser enviada més ràpidament i podem utilitzar la química, que és molt més econòmica i sostenible per a poder transmetre eixa informació. Per tant, busquem els materials del futur a través de materials que ara mateix estan emergint molt. En la Universitat de València, la Facultat de Química és una de les més fortes d’Espanya i, en tots els indicadors, la gent ix amb molt bon nivell. Ara, hem d’anar més enllà, aprofitar aquest potencial i, també, anar transferint cap a les empreses, que és el que ens falta.

Crec que encara queda molt de camí perquè l’amor per la química que tenim els químics arribe a la societat, però també crec que és una ciència que té molt de potencial per a la divulgació. Per això, em pareix molt important que els científics ens impliquem directament per a poder transmetre aquesta passió que tenim i el nostre coneixement.