‘Estimats volcans’, una nova monografia de ‘Mètode’

Una obra per a descobrir causes, perills i beneficis dels volcans

L’erupció del volcà Kilauea a Hawaii iniciada el passat 11 de maig ens està deixant imatges impressionants: immenses colades de lava arrasant tot el que troben al seu pas, espesses columnes de fum ocupant el cel i fissures sorgides del no-res que fracturen la terra en dos. Segons l’última actualització del Servei Geològic dels Estats Units (que està duent a terme un seguiment en directe de l’evolució), una colada de lava provinent de la fissura comptabilitzada com a número 20 ha arribat a l’oceà Atlàntic. El contacte entre aigua i lava provoca una reacció química que origina un plomall blanc compost de vapor, àcid clorhídric i partícules menudes de cristalls volcànics. L’erupció de Kilauea ha mobilitzat les autoritats nord-americanes i experts geòlegs de tot el món, davant d’aquesta nova mostra de l’immens poder de l’energia interna de la Terra.

«Estimats volcans explora l’origen del vulcanisme i els seus efectes en la configuració dels ecosistemes del nostre planeta»

Amb l’objectiu d’acostar el fenomen del vulcanisme als seus lectors, la revista Mètode publica Estimats volcans. El vulcanisme, del Pacífic a la Garrotxa, de la qual podeu llegir ací un avançament. Aquesta nova monografia explora l’origen dels volcans i els seus efectes en la configuració dels ecosistemes del nostre planeta d’una manera exhaustiva i alhora divulgativa. En el primer capítol s’analitzen aspectes generals del vulcanisme, com la formació de magmes, les seues propietats físiques, els tipus d’activitat volcànica o els productes geològics de les erupcions. El segon capítol se centra en els riscos dels efectes volcànics: els tipus d’impacte sobre territori i població, així com els mètodes existents d’avaluació i prevenció dels riscos. Per a finalitzar, el tercer capítol de l’obra se centra en la comarca catalana de la Garrotxa, un paratge d’alt valor ecològic erigit com una de les regions volcàniques més representatives de l’Europa continental.

Signen la monografia l’expert en riscs volcànics Arnau Folch i Duran, el geòleg i vulcanòleg Joan Martí i Molist, i el geòleg i expert en gestió del territori Llorenç Planagumà i Guàrdia, mentre que les il·lustracions interiors i de la portada són obra de l’artista catarrogí Juan Olivares. La monografia també ha comptat amb la col·laboració de Parc Natural de la Zona Volcànica de la Garrotxa, mitjançant imatges cedides pel seu Centre de Documentació, una extensa bibliografia confeccionada per la seua responsable, Montserrat Grabolosa, i un text de reflexió sobre el futur del parc a càrrec del seu director Francesc Xavier Puig.

Volcà del Monstacopa

El volcà del Monstacopa, a Olot. / Foto: Pep Callís.

Estimats volcans és el volum número 9 de la col·lecció «Monografies Mètode» i es podrà adquirir mitjançant el Servei de Publicacions de la Universitat de València. Aquesta col·lecció de llibres constitueix una magnífica manera d’acostar-se a la ciència des d’una nova perspectiva. Amb un caràcter divulgatiu i una edició acurada, els diferents títols de la col·lecció ens permeten aprofundir en el coneixement de diversos temes i personatges relacionats amb la ciència. Les monografies que s’han editat fins ara són: Albert Einstien: El seu segle i la seua ciència, Els nostres naturalistes, Charles Darwin: Autobiografia, Bestiari, Oxigen, Herbari: Viure amb les plantes, Científics lletraferits i El Jardí Animat.