Un conte per a explicar la biodiversitat de la Terra

L’extraterrestre que va descobrir la biodiversitat és un llibre infantil inspirat en un article de la revista Mètode

L'extraterrestre que va descobrir la biodiversitat

Si una nau extraterrestre arribara a la Terra (en to de pau, en aquest cas), probablement el que més sorprendria els seus ocupants seria l’extraordinària diversitat de formes de vida que alberga aquest planeta. Si a continuació procediren a interrogar la humanitat al respecte, però, ens posarien en un compromís, ja que hauríem de reconèixer que no sabem el nombre exacte d’espècies que hi ha. L’ecòleg Robert May se servia d’aquesta premissa a un article publicat en 2010 a la revista Science per a reflexionar sobre com la ciència encara no ha aconseguit identificar totes les espècies vives del nostre planeta. Nou anys després, Daniel Sol, investigador del CSIC al Centre de Recerca Ecològica i Aplicacions Forestals (CREAF), continuava la història de May a l’article «El futur de la biodiversitat a la Terra», publicat dins del monogràfic Formes infinites, del número 103 de la revista Mètode. L’entrevista amb els alienígenes no només suposaria haver de reconèixer que tan sols coneixem una xicoteta part de la biodiversitat del planeta sinó que, a més a més, aquesta «està desapareixent ràpidament, sovint abans que ni tan sols la puguem documentar»:

«Ha caigut recentment algun meteorit sobre el planeta? Ha canviat la seva òrbita al voltant del Sol?», ens preguntarien. Avergonyits, una altra vegada hauríem de respondre que la pèrdua actual de biodiversitat no té a veure amb cap d’aquests fenòmens naturals; que la causa la trobem en les nostres activitats, que destrueixen els hàbitats, alteren el clima, faciliten l’expansió d’espècies invasores i sobreexploten els recursos. Els nostres amics extraterrestres es quedarien perplexos: «No esteu preocupats per aquesta pèrdua de biodiversitat? Hi ha cap manera d’aturar-la?» (Podeu llegir l’article complet de Daniel Sol ací.)

Aquesta conversa va servir per inspirar l’autor Àngel Panyella a escriure L’extraterrestre que va descobrir la biodiversitat, publicat recentment per l’editorial Pol·len Edicions, de la qual Panyella n’és fundador. Segons explica Jordi Panyella, l’actual editor, de seguida van veure que la història tenia un gran potencial per a ser traslladada al llenguatge dels contes: «Vam veure que era una forma molt bonica de parlar d’aquesta riquesa de vides diferents. I d’una manera que no generés ansietat ni eco-estrès, sinó cercant despertar l’interès, perquè el coneixement dona plaer». Així, en el conte, una xiqueta de deu anys anomenada Daniela és qui es troba amb l’extraterrestre i el posa al dia de la situació de la biodiversitat al planeta Terra.

Per a l’edició del llibre, han comptat amb l’assessorament de Daniel Sol, que també n’ha escrit l’apèndix «Notes sobre la biodiversitat», en què trasllada les idees fonamentals del seu article a Mètode a un llenguatge adequat al públic infantil. Per a fer-ho, l’investigador del CREAF ha tractat sobretot de posar exemples que «estiguessin dintre del que els infants poden conèixer, i que els hi fossin atractius, perquè poguessin entendre les implicacions de tot plegat». Segons Sol, «els costos socials, econòmics i de vides que té la destrucció de la biodiversitat són enormes. La biodiversitat és un concepte central actualment i la canalla han d’aprendre de ben petita a entendre-la i a estimar-la. És l’única solució que hi ha».

El llibre compta amb les il·lustracions d’Aida Iglesias de Prada, un suport que resulta indispensable perquè l’obra arribe a diferents tipus de públic infantil, «des de qui ja té certa sensibilitat ambiental a qui arribarà atret sobretot per l’aspecte visual» segons Jordi Panyella. Daniel Sol comparteix aquest punt de vista: «com que és un conte, tothom pot entendre la història, encara que el nivell de comprensió pot variar molt. Hi haurà nens que simplement es quedin amb l’argument i hi haurà qui vegi més enllà i entengui que hi ha coses que és important conèixer». El final obert de l’obra, de fet, dona peu a possibles debats dins l’àmbit educatiu, familiar… Com apunta Jordi Panyella: «Molts no som experts en biodiversitat. Aleshores, la nostra proposta com a editorial és: parlem-ne».

La motxilla ecològica de L’extraterrestre que va descobrir la biodiversitat. / Pol·len edicions

L’eco-edició: llibres amb responsabilitat ambiental

L’extraterrestre que va descobrir la biodiversitat va ser presentat el passat juny al Centre de Cultura Contemporània de Barcelona, amb gran acceptació per part del públic familiar que s’hi va reunir, tal com ens explica Jordi Panyella. L’obra, com totes les produccions d’aquesta editorial catalana, compta amb el segell  «Llibre Local», que garanteix que tot el procés del llibre s’ha dut a terme a Catalunya. A més, els lectors poden consultar, al final de les seues pàgines, la motxilla ecològica del llibre; és a dir, l’impacte ambiental de la seua producció. Aquest es calcula amb el programari bookDAPer, desenvolupat per Pol·len Edicions dins d’un projecte europeu, i que n’avalua la petjada de carboni, els residus generats, així com el consum d’aigua, energia i matèries primeres. Tot forma part de l’eco-edició, «un dels aspectes que ens defineix com a editorial», segons Panyella, i que proposa un enfocament al món de la publicació de llibres que «calcula, minimitza i comunica» l’impacte ambiental d’aquesta indústria. L’objectiu, per descomptat, és anar reduint-lo, any rere any i des del compromís amb l’entorn, local i global.

Altres obres per a descobrir la biodiversitat amb la canalla

L’estiu ens ha portat més títols en català per a xiquets i xiquetes interessats a descobrir el món natural. D’una banda, l’editorial Bromera ha publicat els tres primers llibres en format còmic dins de la col·lecció «Descobrint el món», un mitjà en engrescador per al públic infantil i juvenil. Les extraordinàries històries dels dinosaures, Les extraordinàries històries dels insectes, Les extraordinàries històries dels animals marins poden trobar-se ja a les llibreries. D’altra banda, Cossetània Edicions publica l’obra Les formes de la natura, un llibre il·lustrat per a mostrar la gran varietat de formes i patrons presents a la natura.

Tot de novetats que compten amb treball d’il·lustració molt cuidat i atractiu unit al rigor científic, i que sens dubte serviran els més joves per a aprendre a conèixer i respectar la biodiversitat, alhora que gaudeixen de la lectura.

Novetats biodiversitat

Algunes novetats publicades recentment en català per a conèixer millor la biodiversitat i la història natural amb els més joves.