La primera ‘mascletà indoor’ avança l’arribada de les Falles

L’ Escola Tècnica Superior d’Enginyeria (Universitat de València) ha treballat junt a l’artista sonor Edu Comelles en la 7a edició de la Falla Immaterial

A la ciutat de València, les últimes setmanes de febrer es viuen cada any amb una peculiar sensació d’expectació; amb la fi del mes més curt de l’any i l’arribada imminent de la primavera, les Falles estan a tocar. Quan s’escriuen aquestes línies, encara no s’ha plantat cap monument, ni s’escolten petards pels carrers, ni es veuen –massa– grups de persones amb idèntics polars de colors cridaners. Aquest any, però, les mascletaes s’han avançat i des del 21 de febrer es pot gaudir de la primera mascletà indoor (en un recinte interior) de la història.

Es tracta del projecte inaugurat en la setena edició de la Falla Immaterial, impulsada des de l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria de la Universitat de València (ETSE-EV). El 2023, la Falla Immaterial presenta «SENTiMENT» una proposta que, un any més, busca aportar reflexions al voltant de la festivitat fallera, la cultura i el patrimoni valencians des de la tecnologia. En aquesta ocasió, la Falla pretén explorar els elements del paisatge sonor de la ciutat de València, que es transforma durant el mes de març. Així, el projecte convida la ciutadania a visitar dos dispositius complementaris: «SENT», una instal·lació sonora immersiva, i «MENT», una instal·lació lumínica interactiva. El projecte, que es va presentar el passat 21 de febrer, es podrà visitar fins al 26 de març al Centre Cultural La Nau de la Universitat de València.

Francisco Grimaldo, subdirector de l’ETSE-UV i director de la Falla Immaterial, explica que cada any la Falla es planteja un repte diferent; en anteriors ocasions s’han proposat jocs, s’ha treballat amb música i s’ha experimentat amb bots, entre altres exemples. Aquesta vegada, l’equip s’ha centrat en el que descriuen com «una de les peces immaterials més importants de les Falles»: la mascletà. Potser allò que relacionem amb les mascletaes en un primer moment és el so, però tal com aclareix Grimaldo, més que el so allò que realment travessa els espectadors d’aquests espectacles pirotècnics són les vibracions, la manera tan concreta en què la pressió generada per les explosions fa sentir. Motivats per aquesta idea, es va proposar un projecte que aconseguira reproduir amb fidelitat el compendi de sons, però sobretot de vibracions i sensacions, d’una mascletà. Un any de treball més tard, el resultat troba a La Nau el seu espai.

Aquesta és la primera vegada que la Falla Immaterial compta amb la col·laboració d’un artista. Edu Comelles és músic i gestor cultural, i amb el seu treball conjuga l’art sonor, la producció musical i el disseny en distints àmbits de la cultura. Durant l’últim any, ha col·laborat mà a mà amb els enginyers de l’ETSE per a crear «SENT». El resultat és una experiència immersiva que reconfigura els sons de la mascletà i altres paisatges sonors de les Falles, que canvia i es transforma a mesura que és visitada. Aquesta és una de les característiques més cridaneres de la mascletà indoor: no hi haurà dues iguals, ja que la presència i moviment de cada visitant genera uns sons i unes vibracions diferents. Uns metres més enllà, a la plaça de l’Ajuntament, es dispararan vint mascletaes diferents durant tot el mes; a La Nau, el nombre d’espectacles pirotècnics és potencialment infinit.

Per a aconseguir el producte final s’ha treballat amb el portal de dades obertes de l’Ajuntament de València, que s’han utilitzat com a «partitures gràfiques». La peça busca reinterpretar la clàssica mascletà des de la contemporaneïtat. A l’hora de construir els sons que conformaran cada mascletà, la ciència i l’art han treballat de la mà: d’una banda, els enginyers que col·laboren en el projecte han desenvolupat un software que assegura que cada vegada que algú entra a l’espai immersiu es dispare una mascletà diferent i única. D’altra banda, l’artista Edu Comelles ha participat configurant-hi la part creativa. Bona part dels sons que s’escolten a «SENT» provenen de l’arxiu personal de l’artista, que fa una dècada que enregistra mascletaes. La resta de components han sigut facilitats per la pirotècnica El Gato, de Xelva, on es van gravar per separat tots els elements que formen part d’un espectacle d’aquesta envergadura per poder després combinar-los. En tot aquest procés, ens explica Comelles, ha estat essencial el treball dels enginyers de DAS Audio, una empresa valenciana que va oferir a la Falla Immaterial els equips necessaris per a aconseguir el potent efecte que es buscava. La clau de l’èxit, assegura, és la capacitat que els equips utilitzats tenen per a generar les freqüències de so greus i subgreus. Aquestes freqüències, les mateixes que podem experimentar en un festival o una discoteca, són les que ens fan sentir les sensacions de vibració tan característiques d’una mascletà, i són impossibles de transmetre a través d’uns altaveus corrents.

Presentació de «SENTiMENT», la Falla Immaterial de 2023. D’esquerra a dreta: Francisco Grimaldo (subdirector de l’ETSE-UV i director de la Falla Immaterial), Elisa Valía (regidora de Transparència i Govern Obert de l’Ajuntament de València), Edu Comelles (artista sonor) i Ester Alba (vicerectora de Cultura i Esport de la Universitat de València). Foto: Universitat de València

El resultat no hauria sigut possible sense una col·laboració estreta entre tots els professionals dels distints àmbits participants. Edu Comelles reconeix que la capacitat de dur endavant el projecte i resoldre els potencials problemes «es multiplica exponencialment» si artistes, científics i enginyers parlen al mateix nivell. Tant ell com Francisco Grimaldo van destacar durant la inauguració que el treball científic i l’artístic no han d’entendre’s com dos àmbits separats, ja que ambdós es beneficien enormement de les aportacions de l’altre.

El so juga un paper essencial en l’univers festiu, és una part identitària fonamental capaç de traslladar-nos a altres espais i temps, i generar per si mateix imatges mentals potents. És per això que la mascletà indoor es desplega en un espai de privació sensorial: a l’entrar a la sala en La Nau trobem, esperant darrere unes cortines negres i espesses, un espai igualment obscur, sense més estímuls que el so, que es transforma amb el nostre moviment.

A partir de l’1 de març s’obrin al MuVIM les portes de «MENT», la segona part del projecte. Es tracta d’una instal·lació lumínica interactiva que construeix un paisatge abstracte creat a partir de les dades sobre sostenibilitat del portal València al minut. A la web de la Falla Immaterial podeu conèixer més sobre «SENTiMENT» i la història de la Falla Immaterial. A més, si accediu des del mòbil i seleccioneu l’apartat «SENT» podreu crear la vostra pròpia mascletà –interior o exterior– sacsejant i espentant el vostre dispositiu per experimentar en primera persona l’experiència de crear i reconfigurar diferents paisatges sonors.

© Mètode 2023
Graduada en Periodisme per la Universitat de València.