L’aparador d’octubre

Aparador octubre - novetats editorials

Els mesos de setembre i octubre han portat novetats editorials dedicades a la divulgació científica molt interessants. Reprenem el nostre aparador web per a fer-vos-les arribar. Com sempre, esperem que gaudiu de la lectura! Us recordem que podeu llegir totes les ressenyes publicades a la revista en la nostra secció de llibres.

Novetats editorials - conquista

La conquista del lenguaje
Una mirada a la evolución de la mente simbólica
Xurxo Mariño
Shackleton books. Barcelona, 2020. 176 pàgines.

El neurofisiòleg i col·laborador de la revista Mètode Xurxo Mariño aprofundeix en un dels reptes més complexos a què s’enfronta la ciència: desxifrar l’origen i l’evolució de la capacitat del pensament simbòlic i del llenguatge d’Homo sapiens. Amb la passió i claredat que caracteritzen el seu estil, l’autor explora les regions del sistema nerviós relacionades amb el simbolisme i el llenguatge i presenta les principals teories que es treballen a l’àrea de la lingüística. Una obra que ens proporciona un entusiasta estat de la qüestió sobre el tret clau de l’ésser humà modern.

Exploracions pel planeta Menjar
Pere Puigdomènech
Edicions Bromera-PUV. València, 2020. 200 pàgines.

El científic Pere Puigdomènech publica una nova obra de divulgació sobre la relació dels éssers humans amb el menjar. A les preguntes habituals sobre quins aliments són els millors per a la nostra salut i com obtenir-los d’acord a les nostres necessitats, en les últimes dècades s’hi han afegit altres qüestions relacionades amb l’eficiència i, sobretot, amb la sostenibilitat dels nostres sistemes d’obtenció d’aliments. Aquesta obra, Premi Europeu de Divulgació Científica Estudi General l’any 2019, ens ajuda a explorar aquest «planeta» ple encara d’incerteses i territoris per descobrir.

L’altra cara de la Lluna
Història, mite i llegendes
Fatoumata Kebe
Traducció de Carles Miró Jordana
Angle Editorial. Barcelona, 2020. 192 pàgines.

La presència de la Lluna al cel, així com els seus canvis regulars de forma i color, han despertat curiositats i inspirat mitologies arreu del món. Més endavant, la ciència va esbrinar la seua relació amb el Sol, la Terra, les marees… i es considera que la carrera espacial mantinguda pels blocs contendents en la guerra freda va culminar amb l’arribada d’una nau espacial estatunidenca a la seua superfície. Amb aquesta obra, l’astrònoma Fatoumata Kebe s’endinsa en la història i les històries de la Lluna i ens transmet la seua particular passió pel nostre satèl·lit.

Y ahora yo qué hago
Cómo evitar la culpa climática y pasar a la acción
Andreu Escrivà
Capitán Swing. Madrid, 2020. 168 pàgines.

A grans trets, hi ha dos grans discursos al voltant de què podem fer per a aturar el canvi climàtic (o minvar-ne els efectes): els orientats a les accions individuals com a solució, i els que afirmen que, sense un canvi global del model econòmic, les iniciatives particulars no hi tenen a penes incidència. És això cert? L’ecòleg Andreu Escrivà fa una proposta de «eines per a activar-se a u mateix», per tal d’evitar caure en la immobilitat de la «culpa climàtica», sense deixar d’assenyalar les principals causes de l’insostenible mode de vida actual.

Un núvol dins una ampolla i altres experiments
Jordi Mazon i Marcel Costa
Dibuixos de Mireia Martínez.
Cossetània. Valls, 2020. 60 pàgines.

Aquesta obra, orientada al públic infantil i juvenil, ajudarà els menuts a iniciar-se en el mètode científic mitjançant experiments sobre meteorologia. Què és un anticicló? Què causa una depressió atmosfèrica? Com s’originen els núvols o la boira? Cada experiment compta no només amb les instruccions per a dur-lo a terme a l’escola o a la pròpia llar de forma senzilla i amb materials fàcils d’aconseguir, sinó que també inclou una breu i clara explicació dels fenòmens físics que s’hi poden observar. L’obra permet adaptar tant els experiments com les explicacions a diferents nivells.

El afán sin límite
Cómo hemos llegado al cambio climático y qué hacer a partir de ahí
Hope Jahren
Traducció de Ana Perdrero Verge
Paidós. Barcelona, 2020. 240 pàgines.

Hope Jahren, geoquímica i geobiòloga estatunidenca, autora de la celebrada obra La memoria secreta de las hojas, desgrana en aquest assaig la relació entre l’evolució dels hàbits i pràctiques humanes i el canvi climàtic. Amb una perspectiva que ens recorda a la de la gran història, l’autora retrocedeix fins als orígens de la humanitat mateixa, passant per la sofisticació del nostres aliments i les nostres fonts d’energia, mostrant en cada àrea les repercussions de la nostra manera d’existir en el planeta.

En busca de Venus
El arte de medir el cielo
Andrea Wulf
Traducció de Joquín Chamorro Mielke
Taurus. Barcelona, 2020. 400 pàgines.

La historiadora Andrea Wulf narra una de les primeres col·laboracions científiques internacionals amb l’objectiu de conèixer millor el sistema solar. En juny de 1761, centenars de dones i homes de ciència van embarcar-se en expedicions al voltant del món, amb l’objectiu d’observar el trànsit de Venus des de distints llocs del planeta. Això els permetria calcular amb més precisió la mida del sistema solar i, per tant, conèixer millor l’univers. L’obra ens descobreix els detalls d’aquesta gran investigació, així com les vides de les persones que la van protagonitzar.

Grandes granjas, grandes gripes
Agroindustria y enfermedades infecciosas
Rob Wallace
Capitán Swing. Madrid, 2020. 510 pàgines.

La crisi del nou coronavirus ha posat en evidència que la creixent invasió d’espais de vida salvatge per part de l’ésser humà augmenta les possibilitats de zoonosi; és a dir, de transmissió d’una malaltia infecciosa dels animals a les persones. Però, què ocorre amb els animals domesticats per al nostre consum? El biòleg nord-americà Rob Wallace analitza el perill de les macrogranges intensives, on el benestar animal destaca per la seua absència i on es cou el brou de cultiu perfecte per al sorgiment de patògens perillosos tant per als animals com per a la humanitat.

Novetats editorials - Eduald Carbonell i Jordi Agustí

Matèria vivent, vida pensant
Evolució i prospectiva de la consciència humana
Eduald Carbonell i Josep Agustí
Cossetània. Valls, 2020. 224 pàgines.

Dues veus cabdals de l’arqueologia i paleontologia catalana s’uneixen per a veure com els processos d’hominització i humanització han permès generar la consciència de l’ésser humà. Eduald Carbonell i Josep Agustí fan ús de la seua extraordinària trajectòria professional per a continuar aportant llum al fascinant viatge d’Homo sapiens. Sense deixar de banda com la cultura ha donat forma a l’evolució de la humanitat, aquesta obra incideix en els aspectes biològics que van donar lloc a la «matèria vivent, prèvia a la vida pensant». Tot amb el propòsit de conèixer-nos millor com a espècie i, sobretot, com a espècie conscient.

L’aventura de Berta a Nanoland
Jordi Díaz Marcos
Onada Edicions. Benicarló, 2020. 192 pàgines.

L’obra guanyadora del IV Premi Internacional de Divulgació Científica Ciutat de Benicarló s’endinsa en el món del nanòmetre amb una perspectiva orientada als joves (i no tan joves). L’investigador de la Universitat de Barcelona Jordi Díaz envia Berta, la protagonista de l’obra, a «Nanoland», un univers a escala nanomètrica on àtoms i molècules són els actors principals, i on científiques com Lise Meitner, Rita Levi-Montalcini o Marie Curie l’ajudaran a entendre els conceptes principals de la nanomedicina i la nanotecnologia, línies d’investigació que estan revolucionant els seus camps respectius.

Novetats editorials Brian Greene

Hasta el final del tiempo
Mente, materia y nuestra búsqueda de significado en un universo en evolución
Brian Greene
Traducció de Joan Lluís Riera
Crítica. Barcelona, 2020. 512 pàgines.

Brian Greene, doctor per la Universitat d’Oxford i una de les principals autoritats en la teoria de les supercordes, ens porta aquesta obra orientada a conèixer millor l’univers alhora que ens coneixem millor nosaltres mateixos com a espècie, així com el nostre món i el nostre context temporal. El llibre ens retrotrau a l’inici de l’univers per a veure com sorgeixen les partícules que faran possible la vida, que posaran l’ordre al caos, i ens faran arribar a aquest punt en la història. Un punt potser efímer en l’esdevenir del cosmos, però sens dubte complex i fascinant.

Los físicos y Dios
Eduardo Battaner
Catarata. Madrid, 2020. 128 pàgines.

El catedràtic de Física de la Universitat de Granada Eduardo Battaner presenta aquesta interessant obra sobre la relació entre els grans físics de la història amb les creences religioses. Aristòtil, Averroes, Copèrnic, Kepler, Galileu, Newton, Einstein, Planck… Uns creients i d’altres ateus, les seues vides (i la seua ciència) van quedar marcades pel sentiment religiós, individual o col·lectiu. Així mateix, les seues investigacions van contribuir a mirar l’univers de forma radicalment diferent de la del teisme. L’obra no deixa passar l’oportunitat d’analitzar els distints contextos històrics d’aquestes figures, de la civilització grega a la revolució quàntica.