«Por las ramas», la tornada de Manuel Sáez al Jardí Botànic

L’Estufa Freda acull la nova mostra del pintor

Manuel Sáez

El Jardí Botànic de la Universitat de València inaugura aquesta vesprada «Por las ramas», una exposició de Manuel Sáez. Aquesta col·lecció de vint-i-quatre quadres pretén fer un retrat del Jardí, però no sols d’allò visible als ulls de qualsevol; l’artista intenta anar més enllà. S’endinsa en els magatzems, en les activitats del Botànic i, fins i tot, en l’interior de les plantes, mostrant-nos ferramentes utilitzades al Jardí, paisatges del Botànic i el procés de germinació de les llavors.

Manuel Sáez i Jaime Güemes

L’artista Manuel Sáez (a l’esquerra) i el comissari de l’exposició, Jaime Güemes (a la dreta), durant la presentació de la mostra. / Foto: María Marín

El conservador del Jardí Botànic i comissari de la mostra, Jaime Güemes, destaca la tornada de l’artista al Jardí vint-i-un anys després de la seua obra «Trópicos», una mostra dels exuberants paisatges de la República Dominicana. Aquella exposició va fer que el Jardí es replantejara la seua política cultural, i es va apostar per millorar les instal·lacions i així poder acollir obres de gran renom, com ara l’Estufa Freda, un antic hivernacle on ara es troba aquesta mostra.

Crida l’atenció el mètode de treball de Manuel Sáez: «En altra època el meu treball resultaria normal, avui dia resultà marcià per a moltes persones que em passe 17 mesos fent ratlles», explica el pintor. El seu objectiu és traduir el seu entorn, un entorn que porta visitant quasi cada dia durant vint anys. Això li ha permés arribar al fons del Jardí i mostrar una cara totalment desconeguda. A més d’aquests vint-i-quatre quadres que es podran visitar fins setembre, l’artista se’n reserva un més que mostrarà més endavant i anuncia una segona part de la mostra que s’exposarà en octubre.

exposició Manuel Sáez

«Por las ramas» de Manuel Sáez es podrà veure al Jardí Botànic de la Universitat de València fins al 24 de setembre de 2017. / Foto: María Marín

L’Estufa Freda queda presidida per un poema de Carlos Marzal escrit exclusivament per a la mostra i un fum de colors cridaners omplen cada racó d’aquesta sala. «La bellesa del Jardí és tan gran que qualsevol imatge passaria desapercebuda, per això utilitze colors forts», ens comenta Manuel Sáez. El pintor ens explica que utilitza la mateixa tinta que s’usa per a fer grafitis, i que aquests colors «aporten emocions fortes i substància a la vida». Sáez es declara un enamorat del dibuix i la pintura, «sent fascinació per aquesta feina i pense que la mà detecta l’emoció i és capaç de transmetre-la». La màgia i la poesia queden plasmades a la mostra i l’autor ho té clar: «les peces conviden a la intimitat, miren a qui les mira».

© Mètode 2017

Estudiant de periodisme de la Universitat de València.