A la cerca d’una solució per a les plagues

Cristina Crava, investigadora Ramón y Cajal del grup BIOTECMED de la Universitat de València

Cristina Crava, investigadora Ramón y Cajal del grupo BIOTECMED de la Universitat de València

Soc entomòloga molecular en el grup BIOTECMED de la Universitat de València, on estudiem com funcionen les relacions entre els insectes i els seus entomopatògens (bacteris o virus) i les plantes. A llarg termini, la nostra idea és desenvolupar productes o tècniques que puguen millorar l’ús d’entomopatògens al camp, per poder controlar les plagues. D’altra banda, també fem ciència bàsica en un projecte col·laboratiu finançat pel Human Frontier Science Program Organization (HFSP), un programa internacional de suport a la investigació que estem duent a terme amb diversos equips a Castelló, Londres i el Perú. En aquest projecte pretenem abordar el tema de com el baculovirus pot manipular l’olfacte de les erugues, a les quals torna zombis, modificant la seua forma d’interactuar amb les plantes.

Cristina Crava al seu laboratori a la Universitat de València

Cristina Crava al seu laboratori a la Universitat de València. / Foto: Lautaro Iglesias

El meu dia a dia se sol basar a estar amb l’ordinador, contestar correus, planificar-me i escriure. Després, normalment, vaig al laboratori, parle amb els meus estudiants, veig el que estan fent, si hi ha algun cas especial, ens reunim i ens asseiem a veure els resultats. Finalment, torne a l’oficina i em dedique a fer anàlisi d’informàtica i bioinformàtica per als diferents treballs que estem fent o, si puc, llig algun article.

A Espanya, es pot fer bona ciència. He tingut experiència directa d’investigació en altres països com Itàlia i Alemanya, i no pense que Espanya siga el pitjor d’Europa, però has d’esforçar-te més que en altres països i, al final, és esgotador dia rere dia.

Realització de l’entrevista i edició del text: Marta Gutiérrez i Inés Pérez Peris