MONOGRÀFIC 81: ITINERÀNCIES

persones refugiades

Les mesures polítiques de control de fronteres han convertit Europa i l'Estat espanyol en una mena de fortalesa en la qual cada vegada és més difícil penetrar i, per tant, accedir al procediment d'asil.

mobilitat

Aquest article reflexiona sobre el balanç de costos/beneficis de la mobilitat humana en les societats, tant emissores de població com receptores, i en les persones que les componen.

NOTÍCIES

Devesa del Saler

La tesi doctoral d’Anna Mateu reconstrueix el sorgiment i la consolidació del periodisme mediambiental al País Valencià.

L'aparició a la costa valenciana de diferents exemplars de Physalia physalis ha generat certa alarma. Quines són les característiques d'aquesta espècie?
Making Science - Mètode SSJ

L'anuari del 2018 se centra en els reptes matemàtics del futur, la història dels sapiens des de la paleontologia, l'engany de la pseudociència i la divulgació mèdica a través de la literatura.
Ramanarayanan Krishnamurthy

Ram Krishnamurthy va ser convidat per l'Institut de Biologia Integrativa de Sistemes de la Universitat de València per a parlar sobre la importància de la química prebiòtica.

ENTREVISTA

«El meu genoma no és només meu, és de tota l'espècie»

NOVETAT EDITORIAL

Mètode publica Estimats volcans. El vulcanisme, del Pacífic a la Garrotxa, un llibre que posa de manifest la importància del fenomen del vulcanisme al planeta Terra.
Erupció de tipus efusiu

Fragment del segon capítol de l'obra, Estimats volcans. El vulcanisme, del Pacífic a la Garrotxa, en què s'analitzen els principals efectes de les erupcions volcàniques sobre el territori i les poblacions d'humans i animals que l'habiten.

LLIBRES

Edward O Wilson - Medio planeta

Un llibre estimulant que vol provocar canvis i transformar la forma en què vivim, pensem i ens relacionem amb el món viu.
El jazz de la física

Una obra a mitjan camí entre l’autobiografia i la divulgació científica amb un nexe central basat en la música: un viatge personal d’un físic entre dos mons.
Il·lustració: Perico Pastor

Si fins ara vèiem només els microbis com a enemics, amb Yo contengo multitudes Ed Yong vol que passem a considerar-los aliats.

Pot ser que s’estigui gestant un cànon de literatura científica a base de «tuitstars»?

Vida indómita no és un llibre de biologia, sinó una mena d’autobiografia esbiaixada vers les històries i anècdotes més aventureres. Tanmateix, Trivers aprofita totes les ocasions per explicar les situacions més truculentes i escabroses des d’un punt de vista biològic-evolutiu.

ENTREVISTA

«Escriure sobre la malaltia és una mena de teràpia col·lectiva»

25 ANYS DE MÈTODE

Els temes plantejats a la monografia Abelles de mel (primavera de 2002) segueixen vigents: alguns dels problemes que s’albiraven fins i tot s’han aguditzat.
Salvador Andrés i Santonja

Salvador Andrés i Santonja és apicultor i l’encarregat del Dipòsit Municipal d’Abelles d’Alcoi, iniciativa que té com a objectiu recuperar els eixams que entren en la ciutat.

Estudis recents estimen que entre un 30-40% de la producció agrícola depèn de la pol·linització entomòfila i assenyalen el seu rol fonamental en la conservació de la vegetació autòctona.

L'interés pels productes del rusc d'abelles com la mel, el pol·leo, la gelea reial o el pròpoli o s'ha incrementat a causa dels efectes possitius sobre la salut humana.

S’entén per flora apícola el conjunt d’espècies vegetals, silvestres o conreades, capaces d’atraure les abelles, les quals n’obtenen el seu aliment.

L’abella de mel més coneguda, Apis Mellifera L., s’ha extés arreu del món, primer de forma natural i, després, gràcies a l’assistència humana. Aquesta col·laboració va originar l’apicultura.

MÈTODE TV