La pandèmia de coronavirus ha fet que la comunicació científica es produïsca en viu i en directe. Però el coneixement científic avança a poc a poc.

Els importants estudis en la teoria col·loidal del químic Rocasolano recorden que la ciència durant el franquisme no era patrimoni del progressisme laïcista.

El món de la salut mental està envoltat d'enemics. Per això, a la Comunitat Valenciana s'està posant en marxa una convenció ciutadana sobre salut mental.

Diversos organismes aconsellen disminuir el consum de carn roja. Si volem garantir un futur sostenible, hem de replantejar-nos què mengem.
trufa negra

La trufa negra ha anat guanyant presència a les nostres cuines. Les sequeres i el canvi climàtic han afectat la trufa silvestre, que actualment es troba en perill d’extinció.

Ressenya de De neuronas a galaxias d'Adolfo Plasencia. L'autor parla de les fronteres de la ciència a través d'entrevistes amb científics de diferents àrees.

Ressenya del llibre El blues de los agujeros negros de Janna Levin. L'astrofísica explica la història del projecte de detecció d'ones gravitatòries LIGO.

Ressenya del llibre Bajo un cielo blanco, on Elizabeth Kolbert repassa el problema de l'escalfament i canvi climàtic i exposa algunes possibles solucions.

Ressenya del llibre Viaje al centro de un agujero negro, d'Iván Martí Vidal, una obra de divulgació sobre un dels objectes més enigmàtics de l'univers.

Ressenya del llibre ¿Se tiran pedos las mariposas? de Fernando Arnáiz, una divertida i didàtica guía sobre el Museo Nacional de Ciencias Naturales.
Marejada 7. Marina Núñez

El nou número de Mètode, dedicat al transhumanisme, reflexiona sobre el futur de la humanitat.
Inicis bioquímica

La investigació bioquímica a la Universitat de València va intentar iniciar-se l'any 1921 sense èxit. En els últims 50 anys aquests anhels han estat satisfets.
Marejada 8. Marina Núñez

Aquesta monografia explora el tema del transhumanisme i proporciona arguments per poder participar en el que potser serà el debat més transcendent de la nostra història.
Volcà La Palma

Vicent Flor signa aquesta crònica sobre l'erupció volcànica a La Palma, des de la perspectiva d'un visitant de l'illa colpejada pel fenomen.
Esther Samper

Parlem de desinformació en la pandèmia de COVID-19 amb la metgessa i comunicadora sanitària Esther Samper.

Parlem amb la viròloga i immunòloga del Centre de Biologia Molecular Severo Ochoa sobre les vacunes de la COVID-19 i l'epidèmia provocada pel SARS-CoV-2.
Valenciolenda fadaforesta

Recentment s’ha publicat la descripció de la «fada dels boscos valencians» o Valenciolenda fadaforesta. Una nova espècie, i gènere, per a la ciència.

CRISPR ha inspirat moltes pàgines de bioètica i poques d’epistemologia.
Il·lustració: Moisés Mahiques

El dilluns 8 d'octubre de 2001, Pere Estupinyà va començar la seva carrera com a divulgador científic. Ho recorda en aquest article.
canvi climàtic incendis forestals

La crisi sanitària del coronavirus no ha alterat la urgència de reflexionar sobre el canvi climàtic; en tot cas li ha afegit una altra dimensió i ens ha mostrat que problemes ambientals, econòmics o de salut estan interconnectats i tenen punts en comú.
Anna Moner i Sebastià Carratalà

En la seua col·laboració del darrer número de Mètode, els artistes Anna Moner i Sebastià Carratalà revisiten les expedicions muntanyenques del segle XIX i ens inviten a reflexionar sobre les cicatrius del planeta i la nostra capacitat de suturar-lo.

És necessari un canvi per a transformar la realitat rural a través de l'empoderament de la seua societat, fent-la partícep d'aquestra transformació.
big data

El big data és un dels grans negocis del futur, però té un efecte nefast per al medi ambient, amb un enorme consum d'energia i emissions de diòxid de carboni. Encara que els processadors han guanyat en eficiència, la quantitat d'informació creix de forma exponencial.

Els incendis van reduir-se a mínims històrics durant el període del confinament en el País Valencià. Açò significa que és possible erradicar quasi per complet els focs originats per la mà humana.